طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

اسلام و بیمارستان ها!!!!

دوشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۲، ۰۸:۴۸ ب.ظ

بیمارستانها 
رازى و تأ سیس بیمارستان  
((گوستاولوبون )) مى گوید : ((بیمارستانهاى اسلامى ، درست مطابق با اصول بهداشتى ساخته مى شد و آنها بهترین بیمارستانهایى بودند که تا به امروز به وجود آمده اند. ماجراى رازى ، زمانى که بر آن بود تا مکانى را براى بناى بیمارستان برگزیند، معروف و مشهور است 
. طریقى که وى از آن بهره جست ، مورد تأ یید متخصصین امروزى بیماریهاى گوارشى است . وى ، تکه هایى گوشت را به دست پسر بچه هایى سپرد تا آن را در جاهاى مختلف بغداد بگذارند تا بتواند دریابد که در کدام جاى است که گوشت دیرتر مى پوسد و مى گندد و در نتیجه ، همانجا، مکانى مناسب براى ساخت بیمارستان باشد)).(149) و گویند : این بیمارستان ، همان ((بیمارستان عضدى )) است .

لکن ، ((ابن ابى اصیبعه )) مى گوید : ((رازى پیش از عضد الدوله بوده است .(150) بنابراین باید بیمارستانى که رازى تصمیم داشته آن را بسازد، غیر از بیمارستان عضدالدوله باشد؛ زیرا رازى در سال 320 هجرى وفات یافته است )).
((حسن بن سوار بن بابا)) که نزدیک به دوره وى مى زیسته ، مى گوید : وى در سال دویست و نود و اندى و یا سال سیصد و اندى (151) از دنیا رفته است و عضدالدوله چنانکه معلوم است به سال 372 هجرى در گذشته است . و لکن ((قفطى )) ذکر کرده است که رازى به سال 364 از دنیا رفته و در زمان ((المکتفى )) و اندکى نیز در زمان ((المقتدر))(152) زیسته است . بنابراین ، مانعى در کار نیست که رازى در انتخاب مکان بناى ((بیمارستان عضدى )) - چنانکه ذکر کرده اند - شرکت داشته باشد .
پاره اى از خصوصیات بیمارستانها  
در باره چگونگى بیمارستانها در عهد اسلامى ، پیش از این گذشت که ((گوستاولوبون )) گفت : آنها با اصول بهداشتى مطابق بودند و از بیمارستانهاى این روزگار ما نیز بهتر بودند؛ چنانکه آنان در هر شهرى ، بیمارستانهایى عمومى بنا نمودند.(153) و براى هرنوع بیمارى ، بخش - و یا چند بخش - اختصاص داده شده بود. اطبایى که داراى تخصص در آن بیمارى بودند، در بخش مربوطه به این سو و آن سو مى رفتند. سرپرستها و کارکنان آن بخش نیز همراه با پزشک بودند و به بیماران خدمت مى کردند. پزشک از حال بیماران با خبر مى شد و برایشان داروى لازم را تجویز مى نمود.(154)
در بیمارستانها، همه مردم کشور پذیرفته مى شدند و تفاوتى نداشت که مسلمان باشند یا نه . بیماران را به کاملترین شکل ممکن تأ مین مى کردند و براى آنان جیره غذایى ، پتو و ... اختصاص مى دادند.(155)
((مقریزى )) در باره بیمارستان ((ابن طولون )) که به سال 259 هجرى در قاهره تأ سیس کرد، مى گوید : ((در این بیمارستان شرط و مقرر کرد که نه نظامیان در آن معالجه شوند و نه بردگان . دو حمام براى آن بنا کرد که یکى براى مردان مى باشد و دیگرى براى زنان و آن دو را براى بیمارستان و غیر آن وقف نمود. و شرط کرد که چون شخص بیمارى را به بیمارستان مى آورند، لباس و اثاثیه و لوازمش را از او بگیرند و در بیمارستان به امانت نگه دارند. سپس لباسى به تنش کنند و فرشى برایش بگسترانند و صبح و شب به وسیله دارو و غذا و پزشکان ، از وى پرستارى نمایند تا آنکه خوب شود و چون خوب شد، لباس را بدو بدهند و ترخیصش ‍ کنند)).(156)
و در باره بیمارستان ((منصورى )) که در قاهره به سال 683 هجرى بنا گشت ، مى گوید: ((... و در آنجا دارو و پزشک فراهم بود و نیز سایر نیازمندیهایى که یک بیمار بدان نیاز دارد. سلطان ، در بیمارستان دو نوع خدمتکار به خدمت گماشت ؛ یکى زن و دیگرى مرد تا به بیماران خدمت کنند و براى آنان نشانهایى مقرر کرد و براى بیماران تخت تهیه نمود و تختها را به لوازمى که مورد نیاز بیمار است ، مجهز کرد .
و براى هر گروهى از بیماران ، مکانى مشخص کرد. ایوانهاى چهارگانه بیمارستان را براى بیماران مبتلا به تب مختص ‍ گردانید و سالنى را براى بیماران چشمى و سالنى دیگر را براى مجروحین و سالنى را براى مبتلایان به اسهال و سالن دیگر را براى زنان ، و مکانى را براى سرماخورده ها اختصاص داد و هر سالن به دو بخش زنان ومردان تقسیم مى شد. آب به تمام این بخشها مى رسید و در آنها جارى بود .
و مکانى را براى آشپزخانه و تهیه دارو و نوشیدنى مختص گردانید و مکانى را براى ترکیب و به دست آوردن معجونها، سرمه ، شیاف و مانند آن ، و مواضعى دیگر را نیز به ذخیره این مواد اختصاص داد .
مکانى بود که نوشیدنى ، شربتها و داروها به طور جداگانه نگهدارى مى شدند و جایى نیز که رئیس الاطباء براى تدریس ‍ طب جلوس مى کرد ...)) و این بیمارستان ، وقف عام بود.(157)
بیمارستانهاى صحرایى  
نظامیان مسلمان ، داراى بیمارستانهایى سیّار بوده اند. ((ابن خلکان )) و نیز ((قفطى )) در باره ((ابى الحکم عبیداللّه بن مظفر مغربى )) (متوفاى 549 هجرى ) مى گویند : ((و عماد اصفهانى در خریده ذکر مى کند که ابوالحکم مذکور، پزشک بیمارستانى بوده است که چهل شتر آن را حمل مى کرده و همراه با سپاه سلطان محمود سلجوقى بوده و هر جا که او خیمه مى زده ، برده مى شده است )). سپس از خدمت ((ابن مرخم )) در آنجا به عنوان پزشک و حجّام یاد مى کند.(158)
و ((سید امیر على )) مى گوید : ((در جنگها، گروهى از پزشکان با بیمارستانى بسیار مجهّز سپاهیان را همراهى مى کردند و با وسایلى که شتران جابجا مى نمودند مجروحان را حمل مى کردند.
بیمارستان صحرایى رشید و ماءمون ، داراى شمار بسیارى شتر و قاطر بود تا خیمه ها، لوازم و داروها را حمل نمایند. و حتى در دوره هاى بعد که زمان حکومت ملوک ضعیفى چون سلطان محمود سلجوقى فرا رسید، لوازم بیمارستان نظامى بر چهل شتر حمل مى گشت )).(159)
بیمارستانهاى اورژانسى  
خدمات پزشکى مسلمانان تنها برآنچه ذکر گشت محدود نمى گردد، بلکه خدماتى دیگر نیز هست که شایان ذکر است ؛ مثلاً ایجاد مراکزى براى حوادث غیر مترقبه اى که ممکن است براى اجتماعات عمومى انسانى پیش آید .
مؤ لف ((جامع السیرة الطولیة )) در باره مسجد ابن طولون مى گوید: در آخر آن مخزنى براى آشامیدنیها و دواها ساختند که خدمتگزارانى داشت و دکترى روز جمعه در آنجا مى نشست تا اگر حادثه اى براى نمازگزاران اتفاق افتاد درمان نماید.(160)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی