طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

طب در دنیاى قدیم‏!

سه شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۰۸ ق.ظ

 

انسان اولیه از زمان غارنشینى برحسب غریزه دریافته بود که چگونه مى ‏تواند زخم‏هاى خود را که بر اثر افتادن، برخورد با اشیاء برنده یا حمله موجودات درنده به وجود مى ‏آمد، درمان کند. بشر اولیه که توانسته بود از تجارب و مشاهدات خود براى رفع نیازهایش استفاده کند، کم ‏کم به فکر افتاد که از دانش خود به منظور بهبود زندگى خانواده و قبیله ‏اش استفاده کند؛ زیرا دریافت که این عمل براى حفظ بقا و صیانت نفس لازم است. مرد یا زن دانشمند قبیله که از طریق تجربه یا از اجدادش معلوماتى در مورد گیاهان شفابخش کسب کرده بود، به بالین بیماران و مجروحان فراخوانده مى ‏شد و ضمن مراقبت از آنان، داروى لازم را براى بیمار تهیه مى‏ کرد. گمان مى‏ رود که استفاده از دارو و درمان تا این مرحله، در حدود 400 قرن پیش در میان غارنشینان معمول بوده است.

براى بشر اولیه درک علت بیمارى و مرگ، غیر ممکن بود و به ناچار دلیل آن را وجود ارواح خبیثه و شیطانى مى‏ دانست. وى چنین مى‏ پنداشت که ارواح خبیثه به سبب گناهان فرد وارد بدن مى ‏شوند و گناهکار را دچار خاموشى مى‏ کنند و بدین دلیل براى مقابله با ارواح موذى به سلاح سحر و جادو متوسل مى‏ شد. در چنین شرایطى" ساحر طبیبان" قدم به عرصه ‏ى وجود گذاشتند. آنها براى راندن ارواح خبیثه به طلسم، دعا، رقص و ... متوسل مى ‏شدند. این اعمال غالبا موجب تقویت روحیه، امیدوارى و درنتیجه، بهبود حال بیمار مى ‏شد.

چنانچه معالجه با شکست مواجه مى ‏شد، ساحر طبیب براى تبرئه‏ ى خود، بیمارى‏ زا به عوامل بسیار قوى منسوب مى‏ کرد که مبارزه با آنها خارج از قدرت‏

او بوده است. از نظر بشر اولیه ساحر طبیب علاوه بر رفع بیمارى، این قدرت را داشت که با استفاده از سحر و جادو، باعث حلول ارواح خبیثه در بدن افراد گردد. بدین سبب، مردم از روى ترس و احتیاج براى ساحر طبیب اهمیّت فوق العاده‏اى قایل بودند.

ساحر طبیبان گاهى با جرأت تمام و آگاهى، جراحى ‏هاى فوق العاده خطرناک( البته خطرناک به زعم نویسنده هست لکن در آن زمان نه تنها خطر ناک نبوده بلکه طبق اخباری که رسیده خیلی هم نجات بخش بوده)  انجام مى ‏دادند؛ به ‏طورى که در اکتشافات باستان‏شناسى جمجمه ‏هایى از دوران پیش از تاریخ به دست آمده است که عمل جراحى را بر روى کاسه سر نشان مى‏ دهد. در ضمن، بشر اولیه شکسته ‏بندى کرده و استخوان‏ها را جا مى‏ انداخته است.

از مطالب یادشده چنین برمى‏ آید که پزشکى پیش از تاریخ به صورت توأمان از جادو و تجربه بهره مى ‏گرفته است و روش‏هایى از قبیل خواندن اوراد، انجام دادن برخى تشریفات مذهبى، رقص و آواز همراه با تجویز گیاهان دارویى همگى از ابزار درمان به‏ شمار مى ‏آمده ‏اند.

در ادامه ‏ى این مبحث، وضعیت طب و درمان را در میان تمدن‏هاى بزرگ بیان خواهیم کرد.

 ادامه دارد....

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی