طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

وضعیت طب در تمدن‏هاى بزرگ‏

دوشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۰۸:۲۷ ب.ظ

 

پایان عصر یخبندان- که بشر را مجبور به زندگى غارنشینى کرده بود و آغاز زندگى یکجانشینى و کشاورزى موجب تحولى عظیم در جامعه بشرى شد و آن تبدیل زندگى غارنشینى و چادرنشینى به زندگى شهرى بود. مسئله حیاتى آب براى کشاورزى، توجه این قبایل را به دره‏هاى اطراف رودهاى پرآبى مثل‏

دجله، فرات، نیل، گنگ، سند و ... جلب کرد و زمینه ‏ساز ایجاد دو تمدن بزرگ در کنار رودخانه‏ هاى نیل و بین النهرین شد.

طب در مصر باستان‏

اطلاعات ما درباره مصرى ‏ها در مقایسه با سایر اقوام کهن بیشتر است و دلیل آن هم وجود کتیبه‏ ها، بناها و به ‏خصوص الواح و اوراق پاپیروس است.

در پاپیروس‏هاى کشف‏ شده درباره بیمارى‏هاى روحى، چشمى، داخلى، پوستى، امراض زنان، بیمارى‏هاى مربوط به اندام‏ها، جراحى ‏ها و نیز امور آرایشى بحث شده است. در ضمن در این پاپیروس‏ها از حدود 700 داروى مفرد که منشأ آلى و کانى دارند، نام برده شده است. این داروها شامل قرقره‏ها، انفیه ‏ها، داروهاى استنشاقى، شیاف‏ها، بخورها، اماله ‏ها، ضمادها، جوشانده ‏ها، حب‏ ها، قرص‏ ها، داروهاى شستشو و مرهم ‏هاى روغنى هستند که نشان مى‏ دهد مصرى ‏ها امر داروسازى را با مهارت انجام مى‏ دادند.

مصرى‏ ها تجربه‏ هاى خود را در زمینه ‏ى طب و داروسازى براى اطلاع نسل‏ هاى بعدى مکتوب مى ‏کردند. مصرى ‏ها به عناصر اربعه (خاک، آب، باد، آتش) اعتقاد داشتند و تنفس را مهم‏ترین عمل بدن مى ‏دانستند و باور آنها بر این بود که علت بیمارى، جذب مواد خطرناک از راه روده است که سبب گندیدگى خون و تشکیل چرک مى ‏شود. آنها تومورها و پولیپ ‏ها را جراحى مى‏ کردند؛ همچنین، دندانپزشکانى بودند که آبسه‏ هاى دندانى را خارج یا دندان‏ها را با طلا پر مى ‏کردند و روکش طلا مى‏ گذاشتند. ختنه کردن در 4000 سال قبل از میلاد مسیح در مصر رواج داشته است.

 

درمان زخم‏ها، بخیه زدن، گچ گرفتن، آتل ‏بندى با استخوان گاو، تشخیص باردارى و جنس جنین از دیگر کارهایى است که مصرى ‏ها انجام مى‏دادند.

آنها حمام‏ هاى عمومى و مجارى فاضلاب زیرزمینى داشته ‏اند که به حق در دوران کنونى هم مى ‏تواند موجب رشک باشد.

چنین به نظر مى‏ رسد که حرفه پزشکى در مصر قدیم از اعتبار زیادى برخوردار بوده و تا حدود 1600 سال قبل از میلاد به کمال عظمت خود رسیده است، امّا در زمان ‏هاى بعدى تا حد زیادى افول نموده و با عقاید خرافى نظیر سحر و جادو درهم آمیخته است.

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی