طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

در زمینه‏ هاى علم طب‏

جمعه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۴۵ ب.ظ

 

از آنجا که هدف علم طب پژوهش در تن آدمى است که آیا سالم است و یا از سلامت برخوردار نیست و از آنجا که شناخت و علل هر دو حالت تندرستى و بیمارى براى طبیب لازم است، پس بایسته است که علل و موجبات (تندرستى و بیمارى) بررسى شود.

این موجبات ممکن است آشکار باشند و یا نهان، یعنى دیده نشوند و یا حس و درک نگردند و باید از روى عوارض‏شان‏[1] به آنها پى برد. پس لازم است عوارضى را که در حالات تندرستى و یا بیمارى بر بدن روى مى‏آورند به خوبى شناخت.

در علوم حقیقى‏[2] بیان شده است که شناخت هر چیز مشروط به معرفت ما بر منشاء و علل آن است، به شرطى که منشاء و علل بطور آشکار خودنمائى کنند وگرنه باید آن را از طریق‏

رویدادها و ویژگى‏هاى ذاتى‏[3] آن کشف کرد.

علل چهار گونه‏اند: مادى، فاعلى، صورى، تمامى (غائى)

1- علل مادى: مقیاس‏هائى‏[4] هستند که با آن حالت تندرستى و بیمارى را مى‏توان سنجید.

نزدیکترین چیز براى این سنجش اندام یا روح‏[5] است و بعد از آن اخلاط و سپس ارکان.

این دو یعنى اخلاط و ارکان (عناصر اربعه) حاصل از ترکیب هستند با اینکه تغییر حالت هم در آنها حاصل مى‏شود. هرچه بدین منوال باشد سرانجام به نوعى وحدت مى‏انجامد و این وحدت یا مزاج است و یا هیئت (شکل). مزاج از استحالت پدید مى‏آید و هیئت بحسب ترکیب ایجاد مى‏شود.

2- علل فاعلى: علل فاعلى موجبات و عواملى است که تن آدمى را نگهمیدارند و یا تغییر مى‏دهند[6] مانند هوا و متعلقات آن، غذاها، آبها، آشامیدنى‏ها، تخلیه‏[7]، احتقان (احتباس)[8]، محیط زیست، مسکن، فعالیت و استراحت تن و روان، خواب، بیدارى، تغییرات سنین عمر، جنسیت (نر و یا ماده بودن)، پیشه، عادات و چیزهاى دیگرى که با تن آدمى در تماس هستند و با طبیعت سازگار یا ناسازگارند.

3- علل صورى (شکلى): این علل عبارتند از: مزاج‏ها، قوائى‏[9] که بعد از مزاج‏ها پدید مى‏آیند، و آمیزه‏ها (ترکیب‏ها)[10]

4- علل تمامى (غائى): علل تمامى عبارتند از کنش‏ها. در شناخت کنش‏ها شناسائى قوا و روح‏هائى که حامل آن قوا هستند لازم است، و بعدا درباره آن‏ها بحث خواهیم کرد.

اینها موضوعات صنعت طب هستند ازآن‏جهت که چگونگى صحت و مرض بدن از روى آنها مورد بررسى قرار مى‏گیرد. اما از جهت تکمیل این جستجو که همان برقرارى بهبودى و رفع بیمارى است، لازم است موضوعات دیگر و علل و اسباب دیگرى نیز بحسب اوضاع و اسباب و آلات این دو حالت (بهبودى و بیمارى)، مد نظر قرار گیرد، از این قبیل است:

انتخاب نوع غذا و آشامیدنى، کیفیت هوا، نگهدارى اعتدال در فعالیت و استراحت، تداوى بوسیله دارو و معالجات فیزیکى (فیزیک‏درمانى).



[1] ( 6)- در ترجمه انگلیسى قانون که توسط دکتر مظهرشاه صورت گرفته است به جاى کلمه« عوارض» کلمات« علائم و نشانه‏ها» آمده است. از این به بعد در زیرنویس‏هاى کتاب ترجمه مذکور را با عنوان« نسخه انگلیسى» ذکر خواهیم کرد.

[2] ( 7)- در نسخه انگلیسى کتاب به جاى« علوم حقیقى» اصطلاح« فلسفه بنیادى-Basic »Philosophy آمده است.

[3] ( 8)- لوازم الداتیه- در متن انگلیسى: علائم و نشانه‏ها.

[4] ( 9)- در نسخه انگلیسى بجاى مقیاس‏ها« مواد و انواع انرژى» آمده است و در متن عربى چنین گفته مى‏شود:« هى الاشیاء الموضوعة التى فیها تتقوم الصحه و المرض.»

[5] ( 10)- در نسخه انگلیسى« اعضاء و روح آنها» آمده است.

[6] ( 11)- المغیره او لحافظة- و در متن انگلیسى:« هم مانع تغییر و هم تقلیل‏دهنده تغییر در تن آدمى است».

[7] ( 12)-Evacuation

[8] ( 13)-Retention

[9] ( 14)- از کلمه« قوه» معانى متفاوتى مانند« قدرت»،« نیرو» و« انرژى» استنباط مى‏شود.

در خصوص« نیروى حیاتى»( روح) ابن سینا آن را چیزى« مادى» مى‏دانسته است و این امر از نظر علوم جدید منطقى و درست است زیرا« ماده» و« انرژى» قابل تبدیل بهم و حالات متفاوتى از یکدیگر مى‏باشند.

[10] ( 15)- ترکیب در کتاب شرح داده شده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی