طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

ارسال شده توسط یکی از مخاطبین!!

چهارشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۳، ۰۹:۵۰ ب.ظ

خواص و مضرات گوشت

در کتاب "من لایحضره الفقیه" [یکی از کتب أربعة شیعة] حدیث4197 آمده:
خوردن چیزی از مسخ شدگان [ذیل] جایز نیست:
1-بوزینه 2-خوک 3-سگ 4-فیل 5-گرگ 6-موش 7-خرگوش 8-سوسمار 9-طاووس 10-شترمرغ 11-لارو 12-مارماهی 13-خرچنگ 14-لاکپشت 15-خفّاش 16-پیسه؟ 17-روباه -18خرس 19-کلاکموش 20-خارپشت.
 
امام علی(ع): «شکم‌های خود را گورستان حیوانات قرار ندهید» 
روایتی از معصوم(ع) که به یکی از یاران‌شان که اصلا گوشت نمی‌خورد، فرموده بودند: «آنچه را شنیدی معنایش این است که مثل حیوان نخوری، نه اینکه حیوانی نخوری».
 
 خواص و مضرات:
 
گوسفند و بره: بهترین گوشت ها و مناسب ترین گوشت ها نزدیک به مزاج انسان گوشت گوسفند نر بین شش ماه تا یکساله ، سیاه رنگ و خصی باشد و در چمن و بنفشه چرا کرده باشد.و محبوس  مغلول نباشد و ذبح شدهدر همان روز باشد.و دست و سینه آن ( مقدم) بهتر از ران و پشت و گرده ( موخر ) آن است.و سمت راست بهتر سمت چپ است . و وحشی آن خشکتر و اهلی آن با رطوبت تر است.
این گوشت مناسب است به مزاج انسان و برای هر نوع طبخی مانند: شوربا و کباب و بریان و آب گوشت مناسب است.

گوشت بره (نر و ماده) گوشتی روشن – صورتی پررنگ– کم‌چرب و لطیف است، زود می‌پزد و طعم بسیار خوبی دارد. این نوع گوشت از اوایل اسفند تا اوایل تیرماه در بازار به راحتی پیدا می‌شود؛ البته گوشت بره ماه فروردین خیلی لطیف‌تر از گوشت بره ماه اسفند است. گوشت گوسفند استخوان‌دار است و چربی آن نسبت به چربی گوشت گاو یک به 10 است. رنگ گوشت گوسفند، قرمز روشن است. در ماه‌های مهر و آ‌بان دوره فراوانی‌اش است و از اوایل فروردین تا 15 اردیبهشت کمتر در بازار پیدا می‌شود.
پختن سوپ و آش با قلم یا خورش با گوشت استخوان‌دار این فایده را برای بدن دارد که علاوه بر رسیدن پروتئین، آهن و ویتامین مورد نیاز به بدن، مقدار زیادی کلسیم و فسفر و ویتامینD هم به بدن رسانده می‌شود؛ یعنی کلسیم و فسفر استخوان موقع پخت وارد آب سوپ یا آش یا خورش می‌شود.

خانم‌های خانه‌دار و کدبانو برای تهیه گوشت قیمه و قورمه از گوشت ران استفاده می‌کنند؛ از گوشت راسته و فیله، برای پخت چلوگوشت، کباب و ته‌چین استفاده می‌کنند.

از ماهیچه برای تهیه سوپ و آش (تقویتی و مریضی) و از گوشت گردن گاو و گوسفند، برای پخت آبگوشت استفاده می‌کنند و گوشت دنده و قلوه‌گاه را نیز برای چرخ‌کردن مناسب می‌دانند.

ناسالم بودن گوشت از دلایل اصلی ارزان بودن گوشت است اما ناسالم بودن به معنای این است که دام به دلیل استفاده از علوفه خیس و نامناسب و آب آلوده، زالو و کرم وارد بدنش شده‌اند و یا به دلیل ارتباط با سگ گله انگل وارد بدنش شده باشد که مستقیما بر کبدش تاثیر می‌گذارد و البته روی انسان هم اثر دارد.سه بیماری اصلی دام در ایران سل، انگل و زردی است. ویروس بیماری سل با پختن زیاد هم از بین نمی‌رود و مصرف چنین گوشتی برای بدن خیلی خطرناک است.

گوشت دامی که سل داشته سلول‌های غیرمتراکم دارد؛ یعنی میان بافت گوشت فاصله وجود دارد و خونابه از آن خارج می‌شود.

 اگر بافت گوشت متمایل به رنگ زرد باشد و جگرش هم رنگ زرد و قرمز خیلی روشن داشته باشد، به معنای آن است که دام قبل از ذبح زردی داشته است.

شقه: نصف بدن یک گوسفند
راسته: گوشت 2 طرف ستون فقرات (گاو و گوسفند)
سردست: یک‌سوم گوشت قسمت‌های گردن، دست جلو و دنده‌ها
کف‌دست: گوشت یک تکه سینه و قلوه‌گاه
ماهیچه: گوشت لخم بدون چربی عضلات
فیله: گوشت پشت کمر و پشت جگر سفید
سیرابی: شکمبه گوسفند و گاو که سرشار از ویتامین B است.
پاچه: گوشت عضلات ساق پای حیوان است.
بز و بزغاله : طبیعت گوشت بز سرد و تر است گوشت بز برای افراد گرم مزاج مناسب است ولی برای افراد سرد مزاج بخصوص اگر با کشک یا با غذاهای ترش خورده شود زیان اور است اگر کلیه بز را ورقه کنند و پودر گوگرد بر آن بپاشند و بالای آتش گذارند آبیکه از آن میچکد بر بهق بمالند نوشته اند که در مدت کوتاهای بهق را مداوا خواهد کرد (این مطلب باید به آزمایش برسد) شیر بز مقاومت بدن را در برابر بیماریها بخصوص بیماریهای عفونی زیاد میکند و افراد سرد مزاج بهتر است شیر بز را با کمی عسل یا نبات میل نمایند. افرادیکه از حال طبیعی لاغرتر میباشند و لاغری آنان مربوط به بیماری خاصی نیست اگر مدتی شیر بز را با عسل و مختصری زعفران صبح ها بخورند لاغری آنان مرتفع خواهد شد. افرادیکه پاشنه پای آنان زیاد میترکد چنانچه پیه بز را داغ کرده و چند روزی با ذوب شده این پیه شقاقها را چرب نمایند شقاقها بهبودی یافته و خشکی پوست نیز تقلیل خواهد  یافت.

گوشت بز طبع سردی دارد اما کاملا بدون دنبه و چربی است و  این یعنی مصرف آن برای افرادی که چربی و فشار خون بالا دارند، مفید و مناسب است.

گوشت بزغاله (نر و ماده) لطیف و خوش‌طعم است ولی گوشت بز بالغ-  به ویژه اگر ماده باشد- سفت و دیرپز است و البته کمی هم بدبوست. قیمت گوشت بز از گوشت شتر هم ارزان‌تر است.
بز ماده و میش و بز پیر و  قوچ: هیچ یک خوب نیست. ولی قوچ از بقیه بهتر است.
 
گوشت های صید: طبیعت خشک و مولد خلط سودا می باشد.و خوب نیستند ولی گوشت آهو: از همه بهتر است.
گورخر: طبیعت آن گرم و خشک در سوم است و برای درد مفاصل خوب است.

گوزن: طبیعت آن گرم و خشک در سوم است و مولد خون سودا است و معمولا سمی است بجهت خوردن مار.
شتر: 
 پیامبر (ص): گوشت شتر بخورید. این گوشت را فقط مؤ منانى که مخالف یهود هستند، مى خورند؛ البته یهودى که دشمنان خدا هستند.(۳۷۵)
بزرگان دینمان در روایات، خوردن آن را هر چند وقت یک‌بار توصیه کرده‌اند- رنگ تیره‌ای دارد.

طبع این گوشت گرم و خشک است و مزه آن شیرین. این گوشت به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم و فسفر برای کسانی که استخوان درد یا درد مفاصل دارند، فوق‌العاده مفید است و پزشکان خوردن آن را هر چند وقت یک‌بار به افراد بالای 60 سال توصیه می‌کنند.

مصرف این نوع گوشت- به ویژه اگر همراه با سبزیجات پخته شده باشد (مثلا در آش)- آرامش‌بخش و باعث روان‌شدن ذهن می‌شود.

استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان و سمنان از جمله استان‌های اصلی پرورش شتر هستند. البته متاسفانه با اینکه گوشت شتر از گوشت گاو و گوسفند ارزان‌تر است و خیلی مفیدتر، به خاطر رنگ تیره (زرشکی مایل به سیاه) و مزه‌اش، چندان مورد توجه مردم نیست. .

 
 خوک
شاهکارالحدیثین از زبان امام رضا: چرا گوشت خوک حرام است؟
 حضرت امام رضا(ع) فلسفه حرمت گوشت خوک را اینگونه تبیین می فرمایند: «خوک، حیوانی است شهوت ران… ! چندانکه غریزه شیطانی شهوت، آنچنان وجودش را تسخیر نموده که بر خلاف سایر حیوانات که نوعی غیرت داشته و از تعدی همنوعان به جنس ماده شان جلوگیری می کنند، او نسبت به چنین اموری بی تفاوت و عاری از احساس است و چون حالت یاد شده از طریق خوردن گوشت خوک نیز سرایت پیدا می کند، خداوند آن را حرام نمود تا مرض بی غیرتی در بین مردم رواج نیابد» (علل الشرایع ، شیخ صدوق).
در جوامعی که از گوشت خوک مصرف می کنند ، بی بندباری بسیار زیاد است. و مردان از رفتارهای جنسی همسران خود با دیگران ناراحت نمی شوند. و نعوذ بالله لذت هم می برند. بطوری که در برخی از مناطق در کشورهای اروپائی شب ها همسایگان، زنان خود را تعویض می کنند. بی غیرتی در برخی کشورها بجائی رسیده که در روزنامه ها آگهی  تعویض همسر داده می شود.
یک ایرانی بی غیرت نقل می کرد که در اروپا گوشت خوک مصرف می کند و هر موقع گوشت گوسفند مصرف می کند، در خانواده بخاطر رفتار جنسی فرزندان درگیری پیش می آید . ولی با خوردن گوشت خوک از اعمال جنسی حرام فرزندانم با دیگران ناراحت و عصبانی نمی شوم.

گنجشک:

گرم است و پائین آورنده فشار خون است.

کبوتر:

بسیار گرم و خشک می باشد. بالا برنده فشار خون است.

شتر مرغ:

طبیعت گرم دارد و برای انسان مضر می باشد . موجب فساد در بدن گردیده و مصرف زیاد آن نیز موجب مرگ انسان می باشد.

 بوقلمون:

بوقلمون ماده :

بوقلمون نر :


مرغ:

دارای طبیعت گرم می باشد. ولی طبق احادیث مرغ خوک پرندگان می باشد. ( خواص گوشت خوک را بخوانید)

مرغ صنعتی(خوکچه) :

طبیعت سرد و تر  دارد. و بخاطر پرورشی بودن آن و نوع تغذیه ، برای انسان فوق العاده مضر می باشد. بطوری که یک سگ که از همه نوع گوشت و آشغال گوشتی زنده و مردار استفاده می کند. هرگز مرغ های صنعتی موجود در مغازه های ایران را مصرف نمی کند.

در بیشتر مرغ داری ها رژبم غذائی و مکمل های تغذیه ای طیور آنها شامل : پودر استخوان، مرغ های مرده، ضایعات کشتارگاه ها ، پودر ماهی، ضایعات کشتارگاه های خوک هلند، مکمل های شیمیائی ، داروهای شیمیائی. و آنتی بیوتیک های خطرناک/

کشتار مرغ های صنعتی نیز بسیار مشکوک می باشد. در اسفند سال ۱۳۹۰ یکی از کارشناسان بهداشت در یک همایش در اداره بهداشت تهران اعلام کرد ٪۲۰ مرغ های مصرفی مرده و سپس ذبح می شوند. ولی تحقیقات میدانی نشان می دهد تقریبا ۹۰ درصد مرغ ها بعد از مردن ذبح شده اند.

لازم به ذکر است در صورتیکه چند ماه مرغ صنعتی مصرف نکنید و یکباره مرغ صنعتی بخورید، شب خوابهای هولناک و قتل و کشتار ، مرده ، تصادف و ... را خواهید دید.

برخی علما و آیات عظام تهران ، قم و اصفهان از مصرف مرغ صنعتی خود داری می کنند. ( و برخی علنا" مصرف آن را حرام می دانند.)

چربی اشباع (مضر) در گوشت مرغ صنعتی 27 درصد و چربی اشباع در گوشت شتر 2 درصد می باشد.

بال مرغ سرطان زا بوده و چون ضایعات مرغ های صنعتی برای مصرف سوسیس و کالباس استفاده می شود. لاجرم .....

تحقیقات میدانی نشان می دهد غذای قالب افراد سرطانی و شیمی درمانی در ایران ، مرغ صنعتی و ساندویچ ها می باشد.

خانواده و خود افراد و کارکنان صنعت مرغ اکثرا دچار بیماری های ناشناخته و غیر قابل درمان می شوند.

امام على(ع):درمیان پرندگان،غاز همچون گاومیش است و مرغ همانند خوک.

در نزد عمر، سخن از گوشت به میان آمد. عمر گفت : ((بهترین گوشت ، گوشت مرغ است )). حضرت على (ع) فرمودند: ((این چنین نیست . مرغ ، خوک پرندگان است. بهترین گوشت ، گوشت جوجه مرغ است که تازه سر از تخم در آورده باشد)). فروع کافی - جلد ۶ - کتاب الاطعمه - باب ...    حدود ص ۳۱۲

خروس :

طبیعت سرد می باشد.

ماهی:

طبیعت سرد دارد. طبق بررسی های بعمل آمده ماهی های موجود در بازار 3 برابر آلوده تر از گوشت قرمز می باشد.

امام علی (ع): لا تدمنوا اکل السمک ، فانه یذب الجسد.( به خوردن ماهی ، مداومت نکنید زیرا بدن را لاغر(فاسد) می کند.

امام رضا(ع): خوب نیست که تخم مرغ و ماهی همراه هم خورده شوند، چون هرگاه این دو با هم جمع شوند، قولنج و باد بواسیر و دندان درد بوجود می آورند.( سس تخممرغ دار و ماهی نخورید)

میگو:


بلدرچین:

طبیعت گرم و خشک دارد. و کثیر الغذا و مهیج باه ( شهوت) زنان و پخته آن بهتر از کباب آن است .

هرگاه تخم بلدرچین را قبل از تکلم اطفال بدهند موجب فصاحت و تکلم سریع آنهاست.

گوشت و تخم بلدرچین به لحاظ ارزش غذایی و درمانی، بسیار مورد توجه است. میزان پروتئین موجود در گوشت این پرنده (بلدرچین) از پروتئین گوشت سایر پرندگان و نشخوارکنندگان معمولی 10- 5 درصد بیش تر است. وجود عناصر معدنی کمیاب و ویتامین های مختلف در گوشت این پرنده، باعث شده است که گوشت آن برای درمان بعضی از بیماری ها، مانند آسم، تشنج، فشارخون، ضعف اعصاب و ناراحتی های روانی و بی خوابی مفید باشد.

گوشت بلدرچین منبع خوب نیاسین ، فسفر، مس، تیامین ، ریبوفلاوین ، ویتامین B6 ، روی ، آهن و سلنیوم است.

تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ، به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارد.
یک تخم بلدرچین هر چند که از لحاظ وزنی حدود یک پنجم وزن تخم مرغ معمولی را دارد، ولی نسبت به آن دارای 5 برابر فسفر، 5/7 برابر آهن، 6 برابر ویتامین B1(تیامین) و 15 برابر ویتامین B2 (ریبوفلاوین) می باشد.

نکاتی در مورد خرید بلدرچین و نحوه نگهداری آن:
برای خرید گوشت بلدرچین اول از تاریخ انقضای آن اطمینان حاصل کنید. گوشت تازه بلدرچین باید بدون بو، کاملاً تمیز و عاری از هر گونه بقایای پر باشد. و بهتر است دراولین فرصت ممکن پس از خرید، آماده مصرف شود. گوشت خام بلدرچین در یخچال به مدت 2 روز، و گوشت پخته آن حداکثر 3 روز قابل نگهداری است. بدین منظور آن را در بسته ای پلاستیکی یا فویل پیچیده و در سردترین قسمت یخچال نگه داری کنید.

اگر قصد پختن بلدرچین را تا 2 روز پس از خرید ندارید، آن را منجمد کنید. به این منظور بهتر است آن را با همان بسته بندی هنگام خرید در فویل پیچیده و یا این که در کیسه فریزر گذاشته و هوای داخل آن را کاملاً خارج کنید. گوشت منجمد بلدرچین، در فریزر به مدت 3 ماه قابل نگه داری است.

روش رفع انجماد گوشت منجمد بلدرچین

هیچگاه بلدرچین منجمد را در درجه حرارت اتاق جهت رفع انجماد نگذارید. بهتر است آن را در یخچال گذاشته تا در طول شب رفع انجماد شود؛ هم چنین می توانید با غوطه ور کردن آن در آب سرد، رفع انجماد کنید. بدین منظور پرنده را با همان بسته بندی منجمد شده و یا با قرار دادن در بسته ای مقاوم نسبت به آب، داخل آب سرد قرار دهید و هر 30 دقیقه یکبارآب را عوض کنید. بلدرچین ظرف مدت یک ساعت یا کمتر رفع انجماد می شود.     برگرفته شده از :پارسی طب


اردک:

طبیعت سرد دارد.

 گاو :

طبیعت سرد و خشک دارد. و برای انسان مضر است و خلط سودا را در بدن زیاد می کند.

طبق احادیث گوشت گاو برای انسان مضر است. شیر آن دواست و روغن آن شفا است.

رنگ گوشت گوساله و گاو قرمز پررنگ است و البته گوشت گوساله چربی کمتری دارد. زمان فراوانی گوشت گوساله و گاو از اواخر بهار تا اوایل پاییز است.

 گوساله ( عجل) :

طبیعت گرم و تر و قریب گوشت گوسفند است. و بهترین آن یکساله است. و قبل از ذبح آب فراوان دهند و بدوانند و سپس ساکن و بعد ذبح کنند و گوشت آنرا در سرکه بخوابانند.

احادیث:در خصوص گوشت

۱. پیامبر (ص): بهترین غذاى اهل دنیا و آخرت ، گوشت است و پس از آن ، برنج مى باشد.(۳۶۱)
۲. امام على (ع): گوشت بخورید که موجب رویش گوشت در بدن مى شود.(۳۶۲)
۳. خوردن گوشت ، صورت را زیبا مى کند و اخلاق را نیکو مى سازد.(۳۶۳)
۴. پیامبر (ص): هنگام خوردن گوشت ، دل انسان ، شاد مى گردد.(۳۶۴)
۵. پیامبر (ص): خوردن گوشت با تخم مرغ ، توان جنسى را بالا مى برد.(۳۶۵)
۶. امام على (ع): گوشت بخورید که موجب رویش گوشت مى گردد. گوشت بخورید که جلابخش چشم است .(۳۶۶)
۷. امام على (ع): گوشت بخورید که اخلاق را نیکو مى سازد؛ صفابخش رنگ است و شکم را کوچک مى کند.(۳۶۷)
۸. امام باقر (ع): خوردن گوشت ، قدرت شنوایى ، قدرت بینایى و قدرت بدن را زیاد مى کند.(۳۶۸)
۹. امام صادق (ع): هر کس چهل روز خوردن گوشت را ترک کند، بداخلاق مى گردد.(۳۶۹)
۱۰. امام عسکرى (ع): اگر قدرت و توان بدنى مى خواهى گوشت بخور.(۳۷۰)
۱۱. پیامبر (ص): حضرت نوح به خاطر ضعیف بودن بدنش ، به درگاه خداوند شکوه کرد. خداوند به او وحى فرستاد که گوشت را با شیر بپز و بخور که من قدرت و برکت را در آن دو قرار داده ام .(۳۷۱)
۱۲. پیامبر (ص)، مردى بسیار چاق را دید و از او پرسید: ((غذایت چیست ؟)). گفت : ((در منطقه زندگى من ، غله نیست . به همین جهت ، گوشت و شیر مى خورم )). پیامبر فرمود: ((دو چیز را که موجب رویش گوشت در بدن مى شود، در یک جا جمع کرده اى )).(۳۷۲)
۱۳. امام على (ع): هر کس ضعیف شد. گوشت با شیر بخورد.(۳۷۳)
۱۴. امام صادق (ع): گوشت با شیر، نان خورش پیامبران است .(۳۷۴)
۱۵. پیامبر (ص): گوشت شتر بخورید. این گوشت را فقط مؤ منانى که مخالف یهود هستند، مى خورند؛ البته یهودى که دشمنان خدا هستند.(۳۷۵)
۱۶. خوردن گوشت شتر، اشتهاى زیاد به گوشت را کم مى کند.(۳۷۶)
۱۷. پیامبر (ص): شیر و روغن گاو را بخورید و از گوشت آن حذر کنید. چرا که شیر و روغنش درمان است و گوشتش بیمارى است .(۳۷۷)
۱۸. گوشت گاو، موجب درد است و شیرش درمان . و گوشت گوسفند، درمان است و شیرش موجب درد.(۳۷۸)
۱۹. پیامبر (ص):خداوند از هر مجموعه ، چیزى را برگزید... و از گوسفندان ، میش را.(۳۷۹)
۲۰. امام صادق (ع): هر کس در قلب یا بدنش ضعفى دید، گوشت میش با شیر بخورد که هر نوع درد و بیمارى از بدنش بیرون مى رود، بدنش قوى مى گردد و لثه اش محکم مى شود.(۳۸۰)
۲۱. سعد مى گوید: به امام کاظم گفتم : ((خانواده من گوشت میش نمى خورند)) فرمود: ((چرا؟)). گفتم : ((چون مى گویند گوشت میش ، سودا و سردرد و دیگر دردها را تحریک مى کند)). فرمود: ((اگر در نظر خداوند، چیزى ارزشمندتر از میش بود، آن را فداى اسماعیل مى کرد)).(۳۸۱)
۲۲. امام کاظم (ع): به فرد تبدار، گوشت کبک بخورانید که ساق پا را قوى مى کند و تب را مى برد.(۳۸۲)
۲۳. امام کاظم (ع): خوردن گوشت حُبارى (۳۸۳) اشکالى ندارد. براى بواسیر و درد کمر خوب است و مرد را براى آمیزش زیاد کمک مى کند.(۳۸۴)
۲۴. امام على (ع): در میان پرندگان ، غاز همچون گاومیش است و مرغ همانند خوک .(۳۸۵)
۲۵. در نزد عمر، سخن از گوشت به میان آمد. عمر گفت : ((بهترین گوشت ، گوشت مرغ است )). حضرت على (ع) فرمود: ((این چنین نیست . مرغ ، خوک پرندگان است . بهترین گوشت ، گوشت جوجه مرغ است که تازه سر از تخم در آورده باشد)).(۳۸۶)
۲۶.پیامبر (ص): هر که مى خواهد خشمش کم گردد، گوشت کَبکَنجیر(۳۸۷) بخورد.(۳۸۸)
۲۷. هر که از بیمارى روحى رنج مى برد و غم و اندوه بسیار دارد، گوشت کبکنجیر بخورد.(۳۸۹)
۲۸. امام صادق (ع): هر کس غم و اندوهى دارد و علتش را نمى داند، گوشت کبکنجیر بخورد که به خواست خداوند، اندوهش از بین خواهد رفت .(۳۹۰)
۲۹. امام باقر (ع): گوشت مرغ سنگخوار مبارک است . پدرم به آن علاقه داشت و اگر کسى یرقان مى گرفت ، پدرم دستور مى داد تا گوشت آن را کباب کنند و به او بدهند که بسیار سودمند است .(۳۹۱)
۳۰. امام کاظم (ع): گوشت ماهى بخورید که اگر بدون نان بخورید کفایت مى کند و اگر با نان بخورید، گوارا مى باشد.(۳۹۲)
۳۱. امام صادق (ع) خرمایى خواست و میل کرد و فرمود: میلى به خرما نداشتم ، اما چون ماهى خورده بودم ، آن را خوردم . هر کس در شب ، ماهى بخورد و پس از آن چند خرما یا کمى عسل نخورد، رگ فلج در بدن او، تا صبح مى جنبد.(۳۹۳)
۳۲. امام رضا (ع): بهتر است تخم مرغ و ماهى را با هم نخورى . هر گاه این دو در یک جا جمع شوند، موجب قولنج و بواسیر و دندان درد مى شوند.(۳۹۴)
۳۳. پیامبر (ص): مداومت بر خوردن ماهى تازه ، گوشت بدن را ذوب مى کند.(۳۹۵)
۳۴. امام على (ع): کمتر ماهى بخورید؛ چرا که گوشت بدن را آب مى کند، بلغم را زیاد مى گرداند و نَفَس را سنگین مى سازد.(۳۹۶)
۳۵. امام على (ع): از مداومت بر خوردن گوشت ماهى بپرهیزید که بدن را مبتلا به سل مى کند.(۳۹۷)
۳۶. امام باقر (ع): ماهى براى پرده ى چشم ، بد است .(۳۹۸)

منابع:

۳۶۱- مکارم الاخلاق ، ج ۱، ص ۳۳۵؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۵۸.
۳۶۲- محاسن ، ج ۲، ص ۲۵۶؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۵۸.
۳۶۳- کنزالعمال ، ج ۱۵، ص ۲۸۲.
۳۶۴- کنزالعمال ، ج ۱۵، ص ۲۸۲.
۳۶۵- دعائم الاسلام ، ج ۲، ص ۱۴۵؛ بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۲۷۳.
۳۶۶- کنزالعمال ، ج ۱۵، ص ۴۵۵.
۳۶۷- کنزالعمال ، ج ۱۵، ص ۴۵۵.
۳۶۸- دعائم الاسلام ، ج ۲، ص ۱۰۹؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۷۶.
۳۶۹- محاسن ، ج ۲، ص ۲۵۵؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۶۶.
۳۷۰- بحارالانوار، ج ۵۰، ص ۲۵۵.
۳۷۱- طب الائمه ، ص ۶۴.
۳۷۲- دعوات ، ص ۱۵۳؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۷۵.
۳۷۳- کافى ، ج ۶، ص ۳۱۶؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۶۹.
۳۷۴- کافى ، ج ۶، ص ۳۱۶؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۶۹.
۳۷۵- مکارم الاخلاق ، ج ۱، ص ۳۴۸؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۷۴.
۳۷۶- محاسن ، ج ۲، ص ۲۶۶؛ بحارالانوار، ج ۶۵، ص ۱۸۲.
۳۷۷- کنزالعمال ، ج ۱۰، ص ۳۱.
۳۷۸- طب النبى ، ص ۷؛ بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۲۹۶.
۳۷۹- غیبت نعمانى ، ص ۶۷.
۳۸۰- طب الائمه ، ص ۶۴؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۱۰۱.
۳۸۱- کافى ، ج ۶، ص ۳۱۰؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۶۹.
۳۸۲- کافى ، ج ۶، ص ۳۱۲؛ بحارالانوار، ج ۶۵، ص ۴۳.
۳۸۳- نام هاى دیگر این پرنده ، عبارت است از: علوقس ، هوبره ، آهوبره ، چرز، شوات ، تغدرى ، خرچال ، طوى ، قوشى .
۳۸۴- کافى ، ج ۶، ص ۳۱۳؛ بحارالانوار، ج ۶۴، ص ۲۸۵.
۳۸۵- مرآه العقول ، ج ۲۲، ص ۱۳۳.
۳۸۶- کافى ، ج ۶، ص ۳۱۲؛ بحارالانوار، ج ۶۵، ص ۶.
۳۸۷- کبکنجیر یا کبک انجیر، پرنده اى است شبیه به کبک ، اما بزرگتر از آن که در مناطق گرم و معتدل و در صحرا زندگى مى کند.
۳۸۸- کافى ، ج ۶، ص ۳۱۲؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۷۵.
۳۸۹- مکارم الاخلاق ، ج ۱، ص ۳۵۰؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۷۴.
۳۹۰- مکارم الاخلاق ، ج ۱، ص ۳۵۰؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۷۴.
۳۹۱- کافى ، ج ۶، ص ۳۱۲؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۷۴.
۳۹۲- کافى ، ج ۶، ص ۳۲۳؛ بحارالانوار، ج ۶۵، ص ۲۰۷.
۳۹۳- کافى ، ج ۶، ص ۳۲۳؛ بحارالانوار، ج ۶۵، ص ۲۰۸.
۳۹۴- طب الرضا، ص ۶۳؛ بحارالانوار، ج ۶۲، ص ۳۲۱.
۳۹۵- دعائم الاسلام ، ج ۲، ص ۱۵۱؛ بحارالانوار، ج ۶۵، ص ۱۹۰.
۳۹۶- خصال ، ص ۶۳۶؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۵۷.
۳۹۷- بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۵۶.
۳۹۸- طب الائمه ، ص ۱۳۷.
  • سعید !!!

نظرات  (۱)

سلام.
آقا قلی پور خوب هستین؟
یه سوال دارم ممنون میشم  جواب بدین.
یه ماه پیش عمل بواسیر و شقاق مقعد انجام دادم اما متاسفانه شقاق یکی بود شده دوتا.قبلا از پمادهای شرکتی استفاده کردم جواب نداد،گوشت زائد هم بوجود اومد.البته عمل که کردم گوشت رو جدا کردن اما شقاق همچنان هست البته دو تا شده.چیکار کنم؟.تشکر.
پاسخ:
سلام و خداقوت
با پیام نمیشه تجویز کرد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی