طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

وعده های غذا (3)

سه شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۰۴:۴۳ ب.ظ

کسانى که درون گرم و نیرومند دارند، اکثر بعد از خوردن غذاى غلیظ، غذا به بادهائى تبدیل مى‏ شود که معده و اطراف آن را کشیدگى مى‏ دهد و بیمارهائى که از کشیدگى معده و اطراف آن انتظار مى‏ رود روى مى‏ آورند.

کسى که معده ‏اش تهى است چنانچه غذاى لطیف بخورد معده را سلامت نگهداشته است و اگر بلافاصله بعد از غذاى لطیف غذاى غلیظ فرودهد معده از آن متنفر است و آن را هضم نمى‏ کند و تباه مى‏ گردد، مگر اینکه در بین این دو غذا فاصله ‏اى داده شود. اگر شخص بخواهد این فاصله را مراعات کند باید طعام غلیظ را اندک‏ اندک وارد معده نماید و در این صورت معده بوسیله غذاى لطیف بند نمى ‏آید. اگر مقدار غذا خیلى بیشتر از اندازه بود و معده را مالامال و سرشار کرد و یا بر اثر حرکت آنچه در معده است بهم زده شد و یا یک نوشیدنى معده را پریشان‏ حال و مشوش گردانید باید هرچه زودتر قى کنند. اگر فورا به قى کردن نرسیدند و یا قى کردن سرسختى کرد و زحمت داشت، چاره این است که آب گرم را اندک اندک فرودهند. آب گرم پرشدگى معده را فرومى ‏نشاند و خواب را جلب مى‏ کند. همین ‏که شخص احساس خواب کرد خود را بیاندازد و تا مى ‏تواند بخوابد. اگر آب گرم و خواب هم فایده‏اى نبخشیدند باید صبر کند شاید طبیعت او را یارى کند و از این آسیب رهائى دهد.

اگر چنین بود چه بهتر ولى اگر طبیعت هم به هیچ وجه یاورى نکرد، مسهل ملین بخورد و خود را وارهاند.

اگر شخصى که معده‏اش بهم خورده است، داراى گرمى مزاج باشد بعنوان مسهل از اطریفل و خلنجین و کمى عرق سعتر (پونه کوهى) استفاده کند. لیکن کسان سردمزاج باید بوسیله داروهائى مانند زیره ‏اى، شهر یازانى، تمر (تمر هندى) که در «اقرابادین» آمده ‏اند از بهم خوردن معده نجات یابند.

پر شدن و انباشته شدن معده بوسیله نوشیدنى‏ها آسان‏ تر از پر شدن بوسیله غذاست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی