طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

نویسندگان

مالش (ماساژ)

چهارشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۴۷ ب.ظ

مالش بر چند نوع است:

1- مالش سخت که اندام ‏ها را سختى مى ‏بخشد.

2- مالش نرم که اندام ‏ها را سست مى‏ گرداند.

3- مالش زیاد که انسان را لاغر مى‏ کند.

4- مالش معتدل که تن را فربهى مى ‏دهد.

اگر این چهار نوع مالش را باهم ترکیب دهیم نُه حالت مالش دادن بوجود مى ‏آید

که عبارتند از: مالش ‏هاى: سخت و نرم، سخت و زیاد، سخت به اعتدال، نرم زیاد، نرم به اعتدال که با چهار نوع اول جمعا نُه حالت مالش را بوجود مى‏ آورند.

5- مالش زبر که در آن بدن را با پارچه زبرى مالش مى‏ دهند تا خون بسرعت بسطح بدن بیاید.

6- مالش صاف که وسیله ماساژ در آن پارچه ‏اى است که زبر نیست و خون را جمع مى‏ کند و در اندام متوقف مى ‏سازد.

هدف از مالش دادن متراکم کردن بدن ‏هاى متخلخل (بدن‏ هائى که اجزایش بهم جوش نخورده ‏اند) و سخت کردن اندام ‏هاى نرم و تخلخل بخشیدن به اندام ‏هاى متراکم و نرم کردن اندام ‏هاى سخت است‏

هر مالشى قاعده ‏اى دارد:

مالش را قبل از شروع ورزش باید بنرمى شروع کرد و وقتى براى ورزش بلند مى‏ شویم باید آن را تندتر کرد و بعد از پایان ورزش مالشى بایسته است که آن را آرامش بخش مى ‏نامند.

هدف از ورزش پایانى آن است که مواد باقى مانده از دفع بر اثر ورزش و متوقف شده در ماهیچه‏ ها بگدازند تا ورزشکار بر اثر آنها خستگى نیابد و خرم و با نشاط گردد.

مالش دادن در پایان ورزش باید آهسته و معتدل باشد و بهتر است با مالش روغن بر تن همراه باشد. ورزش هرگز نباید بصورتى انجام گیرد که پوست را چنان به سختى و زبرى و ستبرى کشاند که اندام‏ها نیز از این سختى تاثیرپذیرند و به سختى گرایند، زیرا در این حالت اگر ورزشکار خردسال باشد از رشد و نمو باز مى‏ ماند. براى نوجوانان نیز این امر زیان‏ آور است ولى نه باندازه خردسالان.

اگر در ورزش اشتباهى رخ دهد که تن را به سختى کشاند، بهتر از اشتباهى است که سختى لازم را به نرمى مى ‏رساند، زیرا گداختن زیاد را مى ‏توان آسانتر از تباه‏ پذیرى بدن که ناشى از نرمى خارج از حد لازم آنست جبران کرد.

مالش سخت و زبر مفرط در خردسالان مانع رشد و نمو است و تفصیل آن را بعد از بیان اوقات ورزش و برنامه آن مى‏ خوانى. لیکن در اینجا مى‏ خواهیم راجع به ورزش پایانى که آن را آرامش ‏دهنده نامیدیم بحثى داشته باشیم:

مى‏ گوئیم: مالش پایانى در حقیقت جزئى از ورزش بشمار مى‏ آید. باید اولا تن راروغن اندود کرد و به تندى آن را مالش داد، بعد مالش را به تدریج بحالت اعتدال درآورد و نباید در موقع مالش تند دست برداشت و مالش را قطع کرد. بهتر است در این مالش دادن دست‏ هاى زیادى شرکت جویند. پس از مالش دادن باید پارچه قماشى فوطه (لنگ) مانندى را بر همه اندام ‏ها بافشار وارد کرد تا بوسیله این فشار اندام‏ ها مواد دفعى را از خود بتکانند. در این هنگام شخص باید تا مى ‏تواند نفس را در سینه بازدارد و بویژه همراه حبس نفس ماهیچه‏ هاى شکم را سست کند و اگر توانست ماهیچه ‏هاى سینه را بفشرد که بسیار خوب خواهد بود. سپس با کمى فشار پارچه را بر ماهیچه ‏هاى شکم بگذراند تا احشاء نیز نیروى خود را بازیابند و بیاسایند. در اثناى این مالش دادن ورزشکار باید راه برود، بر پشت بخوابد و هر دو پا را با دو پاى هم قطارش بصورت متقاطع (مشبک) درآورد.

اشخاصى که در ورزش بسیار پیشرفته هستند، در وسط ورزش نیز به حبس کردن نفس مى ‏پردازند و گاهى نیز ماساژ آرامش‏ دهنده را در وسط ورزش انجام مى‏ دهند، یعنى ورزش را قطع مى‏ کنند و به ماساژ مى ‏پردازند. و اگر بخواهند ورزش را ادامه دهند باز بورزشگاه برمی گردند و ورزش خود را از سر مى‏ گیرند. چنین کسانى که منظورشان از مالش دادن گرفتن نیرو است، به مالش درازمدت در چنین حالتى نیاز زیادى ندارند. بدیهى است که ورزشکار با حالت خستگى و نیروى خود بسیار آشناست و نمى‏ خواهد تمام حرکات مالش پایانى را انجام دهد بلکه وقتى احساس نوعى خستگى کرد تن خود را بنرمى با روغن مالش مى ‏دهد، چنانکه بعدا ذکر مى‏ کنیم. ورزشکار وقتى اندام ‏هاى خود را خشک دید، مالش را فزونى مى‏ دهد تا اندام‏ها را بحالت اعتدال بازگرداند. مالش و فشار آوردن با دست بر تن قبل از خواب مفید است، زیرا بدن را خشکى مى‏ بخشد و نمى ‏گذارد رطوبت به سوى مفاصل جریان یابد. این را بدان.

 

  • سعید !!!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی