طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

موقع غذا (2)

چهارشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۵۷ ق.ظ

کسى که طالب تندرستى است، چه غذایش اشتباهى باشد و چه نباشد، نباید قبل از پیدا کردن اشتها و پیش از تهى شدن معده و روده‏ هاى بالائى از غذاى قبلى، غذا بخورد.

زیان‏بخش‏ ترین نوع غذا خوردن آن است که قبل از هضم و پخته شدن غذاى قبلى، غذاى دیگرى بر آن وارد شود. بدترین کارها انباشتن شکم و پرخورى است، بویژه اگرغذا از نوع ناپسند باشد. اگر درد ناشى از پرخورى بر اثر غذاهاى غلیظ باشد مفاصل و کلیه بدرد مى‏ آیند و شکم ‏پرست به بیمارى ربو، برونشیت، نفس‏ تنگى، نقرس و سخت شدن طحال و کبد و بیمارى‏ هاى بلغمى و سودائى مبتلا مى ‏شود. اما اگر پرخورى بیش از حد و عوارضش بر اثر خوراک ‏هاى لطیف باشد، بیمارى‏ هاى روى‏ آور عبارتند از تب‏ هاى گرم و شدید و پلید (خبیثه) و ورم ‏هاى آزاردهنده و ناپسندیده.

گاهى اتفاق مى‏ افتد که غذائى تناول شده و مشکلاتى ببار آورده است و براى چاره ‏جوئى قبل از آنکه بکلى هضم شود غذاهاى رطوبت‏ دهنده ساده ‏اى را بر آن وارد مى‏ کنیم. غذاى دوم که دارو بشمار مى ‏آید، کیموس غذاى تناول ‏شده را «خوب» مى‏ سازد و در چنین حالتى براى رهائى از آن نیازى بورزش نداریم.

لیکن کسى که بعد از خوردن غذاى غلیظ- که نامناسب براى تن است- بخواهد آن را سریعا با غذاى تیز و تندمزه هضم کند، عکس حالت اولى را مى ‏بیند و براى مصون ماندن از آسیب نیاز به ورزش دارد.

به اندازه زمانى که غذا در معده مى‏ ماند بعد از خوردن غذا حرکات سبک لازم است بویژه براى کسى که بخواهد بعد از غذا بخوابد. روى آوردهاى روانى بسیار سخت و حرکات بدنى بسیار دشوار مانع هضم هستند.

در فصل زمستان نباید غذاهاى کم تغذیه ‏اى مانند دانه ‏ها و بقولات خورد. غذاى زمستانى باید تغذیه‏ دهنده‏ تر از حبوبات و واجد ارزش غذائى بیشترى باشد. غذاهاى تابستانى باید برعکس غذاهاى زمستانى باشند.

هرگز نباید آن‏قدر غذا خورد که جائى در معده نباشد و باید قبل از سیر شدن و باقى ماندن اشتها دست از طعام کشید. این باقیمانده اشتها بعد از ساعتى خودبخود از بین مى رود.

در مسئله خوراک همواره باید به مقدارى عادت کرد و پا از آن فراتر ننهاد. بدترین خوراک‏ها آن است که بر معده سنگینى کند و بدترین نوشابه ها آن است که بیش از حد اعتدال باشد و در معده بالا آید. کسى که امروز بیش از اندازه خورده است باید فردا خود را گرسنه نگهدارد، بسیار بخوابد و خوابگاهش گرم و سرد نباشد و هواى معتدل داشته باشد.

اگر خوابش نبرد و نتوانست زیاد بخوابد، زیاد پیاده روى کند، نرم راه برود، از راه رفتن بازنایستد و پى درپى برود و استراحت نکند و کمى هم نوشیدنى خالص بخورد.

روفس فرموده است: «من چنین پیاده روى را مى‏ پسندم بویژه اگر بعد از ناهار باشد که وعده شام را گوارا مى کند». خواب باید بر پهلوى راست و یا مدتى کم بر پهلوى راست‏

و بعد بر پهلوى چپ و مجددا بر پهلوى راست انجام گیرد. و بدان که پوشش و بلندى بالش در هضم غذا یاورى مى کند. بطور کلى در هنگام خواب اندام ها باید گرایش به سوى پائین داشته باشند نه بالا.

  • سعید !!!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی