طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

گفتار عمومى درباره ورزش‏

چهارشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۱۴ ق.ظ

از آنجا که اساس تندرستى بترتیب اهمیت بر ورزش و غذا و خواب قرار دارد، بهتر است اهم را بر مهم ترجیح دهیم و موضوع ورزش را پیش کشیم. و مى‏ گوئیم:

ورزش حرکتى است تابع اراده. در ورزش، تنفس بلند و بزرگ و پى ‏درپى مى‏ آید.

هرکس بتواند با اسلوب صحیح و متناسب با اعتدال مزاجش و در وقت و هنگام مناسب ورزش کند از چاره‏ جوئى (پیش‏گیرى) و تداوى بیمارى‏ هاى مادى و بیمارى‏ هاى مزاجى که در دنباله آن مى‏ آید بى‏ نیاز مى‏ گردد. این بهره ‏بردارى از ورزش هنگامى میسر است که دستورات دیگر بهداشتى را بکلى مراعات کند. بگذار توضیح بیشترى دهم:

همچنان که خودت مى‏ دانى، ما مجبوریم غذا بخوریم. و مى‏ دانى که تندرستى ما با غذائى است که مناسب مزاج ماست یعنى غذائى که در کیفیت و کمیت معتدل است. تمام قسمت‏ هاى غذائى که ما مى‏ خوریم بدون استثناء کنش غذائى ندارد، بلکه در هر مرحله از مراحل هضم بخشى از آن بصورت ماده زائد درمى‏ آید و طبیعت مى‏ کوشد آن را از بدن دفع کند. لیکن باید دانست که طبیعت نمى ‏تواند مواد دفعى را بکلى از بدن براند و حتما بعد از هر هضمى مقدارى از این مواد زائد باقى مى ‏ماند. وقتى این مقادیر اندک زیاد شدند و جمع آمدند، مواد دفعى زیاد مى ‏شود و به تن زیان مى ‏رساند. مثلا اگر این مواد دفعى که باقى مانده است و جمع شده است متعفن شود، بیمارى‏ هاى عفونى ببار مى ‏آورد. اگر حالات و کیفیت آنها شدت یافت بدمزاجى روى مى‏ دهد. اگر این تجمع بیشتر شد، بیمارى ‏هاى امتلاء- که قبلا ذکر شد- بوجود مى‏ آید. و اگر این مواد زائد خود را به اندامى برسانند ورم حاصل مى ‏شود.

بخارهاى این مواد باقى ‏مانده مزاج گوهر روح را تباه مى ‏گردانند. باین جهت چاره‏ اى جز این نیست که آنها را از بدن بیرون برانیم. بیرون راندن این مواد به چند طریق صورت مى ‏گیرد:

اگر آنها را بوسیله داروهاى سمى از بدن دفع کنیم، خود داروى سمى نیروى غریزه را کاهش مى‏ دهد و غریزه را خستگى مى‏ بخشد. اگر دفع آنها با داروى غیر سمى ممکن باشد باز بار سنگینى بر طبیعت است، همچنان که بقراط فرموده است: «دارو صفا مى ‏دهد و جفا مى‏ بخشد». گذشته از آن، دارو در عین حال که مواد زائد را مى‏ راند، خلط پسندیده و رطوبت‏ هاى غریزى و روانى را که گوهر زندگى است از آسیب خود مصون نمى ‏دارد و مقدارى از آنها را نیز بیرون مى‏ راند و بر اثر آن نیروى اندام ‏هاى اصلى و اندام ‏هاى خدمتگزار کاهش مى‏ یابد. پس این بلیات و سایر بلاها از امتلاء روى مى ‏آورند، زیرا مواد بندآورنده چه در جاى بمانند و چه تخلیه گردند آفت دارند.

لیکن ورزش چیزى است که ما را از استعمال دارو بى‏ نیاز مى‏ سازد و بهترین بازدارنده حالت امتلاء است. اگر ورزش بصورت صحیح و چنانکه باید و شاید انجام پذیرد، عوامل بیمارى‏ هاى امتلاء از بین مى ‏رود. ورزش علاوه بر آن فوائد دیگرى دارد بشرح زیر:

1- ورزش حرارت ملایم پدید مى ‏آورد و مواد دفعى را روز به روز مى‏ گدازد و بطور منظم و مرتب آنها را از جاى مى ‏لغزاند و راه بیرون آمدن را به آنها مى ‏نماید و نمى‏ گذارد هر روز قسمتى باقى بماند، جمع شود و تاثیرى بگذارد.

2- چنانکه گفتیم ورزش تولید حرارت مى‏ کند و حرارت غریزى را فزونى مى‏ دهد.

بر اثر ورزش مفاصل سخت و نیرومند مى‏ شوند، پى‏ ها نیرو مى‏ گیرند، در کنش‏هاى‏ شان قوى مى‏ گردند و از تاثیرپذیرى در امان مى‏ مانند.

3- اندام‏ها بر اثر ورزش براى پذیرش غذا آمادگى بیشترى مى‏ یابند زیرا مواد دفعى از آنها دست برداشته است و جاى غذا خالى مانده است.

4- نیروى جذب‏ کننده بر اثر ورزش به حرکت درمى ‏آید و گره از اندام ‏ها مى ‏گشاید. اندام ‏ها به نرمش درمى‏ آیند، رطوبت‏ هاى بدن رقیق مى‏ گردند و مسامات (منافذ ریز بدن) فراخ‏تر مى شوند.

5- بسیار اتفاق افتاده است، کسى که ترک ورزش کرده است به بیمارى دق مبتلا شده است. چرا؟- زیرا هرگاه جنبشى که روح غریزى را به سوى اندام‏ها راهنمائى مى‏ کندمتروک گردد، چون روح غریزى ابزار زندگى همه اندام‏ هاست حتما نیروى اندام‏ ها رو به ناتوانى و نابودى مى ‏رود.

  • سعید !!!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی