طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

((هوالرحمن))

قسمت اول: خشکی دهان

در ماه مبارک رمضان و در این گرمای بالا خیلی از دوستان مشکل خشکی دهان و تشنگی رو دارند و واقعا ادامه روزه برای اونها سخت میشه.

به طور کلی تشنگی ازچند علت ناشی میشود که اختصارا به چند نکته از آن اشاره می کنم.

اول اینکه تشنگی به خاطر خود دهان است یعنی ما به خاطر شرایط دهان احساس تشنگی میکنیم.

دوم اینکه احساس تشنگی، از معده است و در درون معده صفرا به مقدار بالا منتشر شده است که این باعث خشکی یا احساس تشنگی میشود.

سوم اینکه خشکی و تشنگی دهان ناشی از حرارت یا خشکی کبد می باشد.

خب در مورد اول راه درمان و تعدیل راحت تر است از این باب که عضو درمان شونده به ما نزدیک تر و عیان تر هست. در این مورد باید عرض کرد که مواد غذایی که باعث تشنگی می شوند رو باید کمتر در دهان نگه داشت و برای رفع آن باید یکی از موارد زیر رو در دهان نگه دارند که ان شاالله برطرف شود.

لعاب اسفرزه، لعاب به دانه، قرار دادن مقداری کاهو در دهان، خیار، شیربا مقدار خیلی کم عسل و.... 

این نکته رو هم عرض کنم که نشانه خشکی دهان این است که با اندکی رسیدن مواد مرطوب به دهان به سرعت خشکی برطرف می شود. مواردی که در دهان به طور آنی خشکی ایجاد میکنند مختصرا به شرح زیر هستند. نوشابه،سیگار،گوجه سبز، ماکارونی، سس سفید،ماست ترش، ماست چکیده، چای باقند یا نبات،موز و موارد دیگه ای که به طریقه ی قیاس و تجربه برای خود عزیزان مشخص شده است.

باید در اصل توجه داشت که نباید از مواد خشکی افزا استفاده شود که برای شناخت این مواد غذایی به قسمت گیاه شناسی و مزاج شناسی در همین وبلاگ مراجعه کنید و برای اطلاعات بیشتر به کتاب دوم قانون بوعلی سینا مراجعه کنید و میتونید از قسمت دانلود ها همین کتاب رو دانلود کنید.

ان شاالله که مقبول افتد.

یا حق!!

 نثارامام حسن مجتبی کریم آل الله سه صلوات

  • سعید !!!

کلمه ی حبس به معنای جلوگیری و مانع شدن هست. و کلمه طمث به معنای خون حیض می باشد.

لطفا دقت بفرمایید به طور کلی جلوگیری از خون حیض طبیعی، ممنوع می باشد و انجام این کار برای بدن و خصوصا رحم بسیار مضر است. 

سمت صحبت بنده در این متن به کسانی هست که به دلایل مختلف دچار تکرر حیض، استحاضه، گشادی دهانه رحم و کسانی که به طور کلی به صورت غیر طبیعی خون حیض از بدنشان خارج می شود، هست.

  • سعید !!!

 حجامت بین الکعبین :

      الف) محل آن : صاحب جواهر می گوید: کعب به معنی مفصل برای استخوان است و استخوان ناشر

       بالای قدم است و دو ناشز از دو طرف و بر استخوان عقب و زیر ساق قرار دارد. آنچه از اسم آن

  برمی آید محلش بین کعب راست و چپ از جلو است.

    ب) کاربرد: - در وثی و وهن

                   - شقاق پا و سوزش آن

                   - ریزش مواد به پایین

  • سعید !!!

با سلام به مخاطبان عزیز!

لازم دونستم نکته ای رو عرض کنم و اون اینکه بعضی از عزیزان بعضا سوالاتی میکنند که بنده باشرایط موجود یعنی فضای نت و وبلاگ نمیتونم پاسخ بدهم.

علت اصلی هم این هست که واقعا برای فهم مرض باید سوالاتی بشه و بعضا باید مریض دیده بشه که هیچکدوم از این موارد امکان نداره لکن حقیر از همینجا از عزیزانی که سوالاتشون به خاطر شرایط موجود بی پاسخ میمونه عذر خواهی میکنم.

حلال بفرمایید!!

صلوات

  • سعید !!!

خواص و مضرات گوشت

در کتاب "من لایحضره الفقیه" [یکی از کتب أربعة شیعة] حدیث4197 آمده:
خوردن چیزی از مسخ شدگان [ذیل] جایز نیست:
1-بوزینه 2-خوک 3-سگ 4-فیل 5-گرگ 6-موش 7-خرگوش 8-سوسمار 9-طاووس 10-شترمرغ 11-لارو 12-مارماهی 13-خرچنگ 14-لاکپشت 15-خفّاش 16-پیسه؟ 17-روباه -18خرس 19-کلاکموش 20-خارپشت.
 
امام علی(ع): «شکم‌های خود را گورستان حیوانات قرار ندهید» 
روایتی از معصوم(ع) که به یکی از یاران‌شان که اصلا گوشت نمی‌خورد، فرموده بودند: «آنچه را شنیدی معنایش این است که مثل حیوان نخوری، نه اینکه حیوانی نخوری».
 
 خواص و مضرات:
  • سعید !!!

یکی از مشکلاتی که امروزه دامنگیر قشر گسترده ای از انسان ها گردیده، بیماری های گوناگون است، اما جالب است بدانید نسخه ای بسیار آسان برای رهایی از این مشکل از سوی ائمه اطهار( علیه السلام) برای جامعه بشری در نظر گرفته شده است که بی شک عمل بدان آثار بسیار مفید و سودمندی در پی دارد!در این باره روایت شده است که امیرمؤمنان على بن ابى طالب (علیه السلام) به فرزند خود حسن (علیه السلام) فرمودند:پسرم! آیا دوست داری به تو چند نکته بیاموزم که به کمک آنها از طب و مراجعه به طبیب بى نیاز گردی؟

حسن (علیه السلام) عرض نمود: بله، اى امیرمؤمنان.

حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: بر سفره منشین ، مگر آن که کاملا گرسنه باشی و از سفره بر نخیز، مگر در آن حال که هنوز میل خوردن داشته باشی و جویدن غدا را کامل انجام ده و نیز در جایی دیگر بیان می دارند: هر کس در گرسنگى کامل غذا بخورد، غذا را خوب بجَوَد، در حالى که هنوز میل خوردن دارد، غذا را وا گذارد و چون احساس قضاى حاجت کرد، آن را محبوس ندارد، به هیچ بیمارى اى جز بیمارى مرگ، مبتلا نمى شود و همچنین امام على (علیه السلام) در پاسخ به این پرسش که: چرا در قرآن، هر دانشى جز دانش طب وجود دارد؟ فرمودند: همانا در قرآن، آیه اى است که همه طب را یک جا در خود گردآورده است: وَکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ؛ بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید، ( که این خود جامع ترین دستور العمل برای جاوکیری از ابتلا به بیماری های گوناگون می باشد).



• غذای خود را با نام خدا آغاز کنید.

امام علی (ع): به هنگام غذا خوردن خدای را یاد کنید و

  • سعید !!!