طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

۶ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

با سلام

امروز براتون دانلود شرح هلیله کابلی رو گذاشتم.

این رساله برای حکیم احمد گیلانی هستش که هم در طب استاد دیده هم اطلاعات گیاهان رو کسب کرده و هم هلیله مورد استعمال و از مجربات داروهاش بوده.

اطلاعاتی که درباره هلیله در این کتابچه هست هم جامع برای مراجعه و بی نیاز کننده به مراجعه های مکرر به کتب گیاهشناسی می باشد.

پیشنهاد میدم حتما دانلود کنید.

توی فضای ویندوز کلا شش صفحه است.

دریافت

"صلوات"

  • سعید !!!

 

وظیفه طبیب آن است که از کیفیت یک حالت به علل پى برد و اگر نتواند بوسیله معاینه مقدماتى، چگونگى حالت را دریابد از حرفه خویش استمداد جوید و پرسش‏ها و پاسخ‏هاى زیر را در نظر گیرد:

آیا علت مورد نظر از عناصر است؟ در این صورت این عنصر در چه حدى مؤثر است؟

اگر مزاج علت آن است، کیفیت و کمیت آن کدام است؟ شاید هم این علت از اخلاط است که باز نوع خلط و اندازه آن (کیفیت و کمیت آن) کدام است؟ و یا اینکه علت از قواهاست و در این صورت اندازه آنها چقدر است؟

  • سعید !!!

علل کم شدن شیر

1)     گاه ماده‎ای که توانائی تبدیل شدن به خون را دارد کمتر به بدن می‎رسد. بنابراین خون کافی وجود ندارد تا شیر کافی تولید کند

2)     ماده در حالتی نیست که برای تبدیل شدن به خون آمادگی داشته باشد. به عبارتی ماده کیفیت مناسبی ندارد. این در حالتی است که مادۀ اولیه از نوع خشک یا بسیار سرد باشد.

3)     ماده‎ای که جهت تولید خون باید مصرف شود به علل متفاوت به جانب دیگری منحرف می‎شود. مثلاً شخص دچار خونریزی است که در این حالت خون از بدن خارج می‎شود و یا مثلاً دچار هماتوم است که خون به ناحیۀ هماتوم متمایل می‎شود.

  • سعید !!!

سلام

چند تن از مخاطبین چندین مرتبه از بنده خواستند که در مورد موهای زائد مطلبی بنویسم که به علت کمبود وقت، توفیق پیدا نشد. فی الحال قصد نوشتن اندک مطلبی دارم باشد که مفید افتد.لازم به ذکر است که قبلا در این وبلاگ مطلبی با عنوان"چگونه موهای زائد را از بین ببریم؟؟" نوشته شد که به طور عام به موهای زائد بدن اشاره داشت.

مسئله موهای زائد داستانی هست که تقریبا همه ی مکاتب طبی درباره آن سخن گفته اند و درصدد برطرف کردن آن بوده اند اما سؤال اینجاست که موهای زائد از کجا و چرا به وجود می آید؟ آیا برای بدن نفع و ضرری دارد یا خیر؟ چگونه باید آنهارا ازبین برد؟ رفع آن ها موقتی است یا دائمی؟ کم خطر ترین راه برای از بین بردن آن ها چیست؟

بدیهی است که طرف صحبت بنده در این نوشته بانوان هستند چون موهای زائد در صورت بانوان هست و در صورت آقایان مو زائد نیست که فرمودند:ریش زینت مرد است.

حال سخن را از اینجا پی میگیریم که موهای زائد در صورت به چه علت است؟ به طور کلی موهای زیاد در بدن به علت وجود گرمای غریزی یا گرمای عرضی در بدن است. موهای زیاد در صورت نشان دهنده ی ازدیاد حرارت در قسمت بالا تنه و مخصوصا مغز است. 

  • سعید !!!

 

اگر چه طب را باید از جمله کهن‏ ترین و ریشه ‏دارترین علوم و فنون در مجموعه ‏ى تمدن بزرگ ایران به ‏شمار آورد، اما گسترش دین مبین اسلام در ایران و تحوّلات عظیم ناشى از آن چنین ایجاب مى‏ کند که تاریخ طب ایران طى دو مقطع جداگانه امّا پیوسته‏ ى پیش از اسلام و پس از اسلام مورد بحث و بررسى قرار گیرد:

دوره قبل از اسلام‏

 طب آریایى‏ ها

مهم‏ترین اطلاعات از طب این دوران را مى‏ توان از کتاب اوستا استخراج کرد. آریایى‏ها در ابتدا بیمارى را به قواى ما فوق طبیعه منسوب مى‏ دانستند، اما بعدها عفونت، گرما، سرما، گرسنگى، تشنگى، اضطراب، خون و ... را علت پیدایش و انتشار بیمارى‏ ها دانستند. در ایران قبل از دوران هخامنشیان دو مکتب عمده‏ ى پزشکى وجود داشته است:

مکتب مزدیسنا: این مکتب در آذربایجان پا به عرصه وجود گذاشته و در حقیقت با مکتب زرتشت یکسان است. بر مبناى تعالیم این مکتب که بانى آن زرتشت پیامبر ایران باستان است، درمان به عهده طبیب واگذار شده است.

" مهر" یا" میتره" رب النوع پزشکى در این مکتب است و به گفته زرتشت براى درمان بیماران، باید از گیاه ‏درمانى استفاده کرد. این مکتب خیلى پیش از مکاتب طب یونانى به وجود آمده است.

مکتب اکباتان: این مکتب در حدود یک قرن پس از زرتشت توسط

" سئناپوراهوم ستوت"[1] تأسیس گردیده است و در حدود 100 شاگرد در آن به تحصیل علوم حکمت، طب و نجوم مشغول بوده‏ اند.

  • سعید !!!

سلام 

با عرض پوزش و شرمندگی از وقفه چند روزه.

البته این بی نظمی در کار بلاگری بنده چیز جدیدی نست!!!

در هر سال  چند روزبه علت شرکت در اردوهای جهادی  دسترسی به نت ندارم.

امیدوارم دیر جواب دادن ها و مطلب نذاشتن هام رو به بزرگواری خودتون ببخشید.

به امید خدا سعی میکنم مطالب رو هرچه سریعتر برا دوستان قرار بدم.

یا حق!

  • سعید !!!