طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

تدبیر زنان (2)

يكشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۲، ۰۷:۱۹ ب.ظ

تغذیه و دفع فضولات جنین

همانطور که گفته شد، نقطۀ چهارم یعنی همان نقطۀ حبابی که محیط بر سه نقطۀ دیگر است، موضع ناف جنین است که چیزی شبیه روده از آن شروع به رشد کده، از یک سو به ناف و از سوی دیگر به رحم مادر متصل است. این قسمت مانند ریشۀ گیاهان عمل میکند؛ هم باعث استحکام جنین در رحم مادر بوده و هم جذب و دفع مواد را به عهده میگیرد.

زمانی که این نقطه از یک سو به ناف و از سوی دیگر به.......

 رحم مادر متصل میشود، خون حیض قطع میشود. بخش لطیف این خون غذای جنین و صرف ساخت شیر در پستانها میشود و باقیماندۀ آن غشائی را میسازد که مشیمه (جفت) نامیده میشود و به رحم متصل است.

با گذشت زمان طول بند ناف بیشتر میشود که امکان حرکت آزادانه را به جنین داده و از طرفی چون عمل هضم و نضج غذای جنین در آن اتفاق میافتد، با طولانیتر شدن آن این عمل بهتر و کاملتر میشود و سپس مواد غذایی به کبد جنین رفته تا بین اعضاء مختلف بدن تقسیم شود.

 

غشاهای اطراف جنین

سه غشاء جنین را احاطه میکنند؛

1)     خارجیترین آنها را مشیمه یا بچهدان یا جفت گویند که خود دولایه است و در بین این دو لایه رگهائی از جنس ورید و شریان هستند که از عروق مادری منشعب شده و به بدن جنین وارد میشوند.

این غشاء از یک طرف به رحم مادر متصل میشود تا مواد غذایی را از آن جذب کند، سپس از مرکز مشیمه بصورت بند ناف به سمت بدن جنین کشیده شده است و به ناف جنین وارد میشود تا مواد غذائی را به جنین برساند.

2)     غشاء دوم را قلامس گویند و شبیه به ظرفی است که ادرار جنین به آن میریزد. چون ادرار جنین پس از اینکه وارد مثانه شد، به ناف جنین و از ناف به این غشاء وارد میشود و در آن جمع میشود. زیرا اگر ادرار به رحم و یا بدن جنین برسد باعث آسیب به آنها میشود.

چون غذای جنین رقیق و شدیداً لطیف است، فضولات زیادی از آن بر جای نمیماند تا تبدیل به مدفوع شود تا نیاز به راهی مجزا برای دفع داشته باشد و مواد دفعی تماماً به وسیلۀ عرق و ادرار خارج میشوند.

3)     غشاء سوم را انفس مینامند و شبیه به کیسهای برای ریختن عرق جنین است. مقداری از فضولات جنین به وسیلۀ عرق دفع میشود، این غشاء چون اطراف بدن جنین قرار دارد، از بقیۀ غشاها نرمتر است تا باعث آزار و اذیت جنین نشود. مسئله دیگر اینکه مقدار کمی از فضولات در بدن جنین باقی میماند و پس از تولد بسته به وضعیت بدنی جنین میتواند بصورتهای مختلف در پوست خود را نشان دهد؛ مثل خارش بدن، بثورات، دمل و مشکلات پوستی دیگر و به این طریق بدن بعد از تولد پاکسازی میشود.

فایدۀ ریختن رطوبات اضافی و عرق جنین در این غشاء این است که وزن جنین خیلی زیاد نباشد تا در زمان بارداری و پس از آن در موقع تولد باعث اذیت مادر و جنین شود. از طرفی در زمان تولد، این غشاء پاره شده و محتویات آن باعث سهولت خروج جنین میشود چون ماندن عرق جنین در این غشاء باعث لزج شدن آن میشود.

  • سعید !!!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی