طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

احادیث پزشکی(7)

جمعه, ۳ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۰۹ ب.ظ

تربیت
مهم ترین حکمت بیمارى ، نقش سازنده تربیتى آن در زندگى انسان است . از پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) روایت شده که در این زمینه فرمود:
المرض سوط الله فى الارض یؤدب به عباده .
بیمارى ، تازیانه خدا در زمین است که با آن ، بندگان خویش را ادب مى کند.

آنچه در سخن امام صادق (علیه السلام ) در تبیین گونه نخست از گونه هاى بیمارى آمده ، یعنى ((بیمارى آزمون )) خود، اشاره اى به همین حکمت است ؛ زیرا کلمه ((بلوى )) در متن عربى روایت ، به معناى آزمایش است و از سوى دیگر، فلسفه همه امتحان هاى الهى نیز تربیت انسان و رشد و شکوفایى استعدادهاى نهفته در درون اوست .
البته ، نه فقط حکمت بیمارى ها تحقق امتحان الهى است ؛ بلکه فلسفه تن درستى و سلامت نیز همین است . به دیگر سخن ، هر یک از دو حالت تن درستى و ناتن درستى ، آثار تربیتى مثبتى دارند و براى تکامل انسان نیز ضرورى اند. در این موضوع ، حکایات جالبى از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده که امیر مؤ منان به بیمارى اى گرفتار شد. جمعى ایشان را عیادت کردند و از حال وى پرسیدند و گفتند: اى امیر مؤ منان ، به چه حالتى شب را به روز درآوردى ؟ امام (علیه السلام )، بر خلاف عادت متعارف فرمود:
اءصبحت بشر.
با بدى شب را به صبح آورده ام .
آنان از این سخن ، شگفت زده شدند و گفتند: سبحان الله ! آیا این ، سخن چون تویى است ؟
امام (علیه السلام ) در پاسخ آنان فرمود: خداوند متعال مى فرماید: ونبلوکم بالشر والخیر فتنة والینا ترجعون (228)
فالخیر: الصحة والغنى ، والشر: المرض والفقر، ابتلاء واختبارا.(229)
یعنى در این سخن خداوند، خیر، همان تن درستى و بى نیازى ، و شر نیز همان بیمارى و فقر است که آزمون و امتحان هستند.
1/1 - پاکسازى جان :
در مورد خطاکاران ، نقش تربیتى بیمارى در پاره کردن پرده هاى غفلت ، بیدار کردن آنها و تزکیه جانشان از ناپاکى ها و آلودگى ها تجلى مى یابد، چونان که امیر مؤ منان فرموده است :
اذا ابتلى الله عبدا اءسقط عنه من الذنوب بقدر علته .(230)
چون خداوند، بنده اى را مبتلا به بیمارى کند، به اندازه بیمارى اش از گناهان او فرو مى کاهد.
1/2 - تکامل انسان :
اما بیمارى نیکوکاران و پرهیزگاران ، مرتبه آنان در پیشگاه خداوند را بالاتر مى برد و به تکاملشان مى انجامد، چنان که از پیامبر خدا نقل شده است که فرمود:
ان الرجل لیکون له الدرجة عند الله ، لا یبلغها بعمله حتى یبتلى ببلاء فى جسمه ، فیبلغها بذلک .(231)
مرد، گاه داراى مرتبه اى در پیشگاه خداوند است ، که به عمل خویش بدان نمى رسد تا آن هنگام که به ابتلایى در جسم خود آزموده شود و بدین واسطه به آن مرتبت برسد.
با توجه به آثار تربیتى بیمارى در زندگى انسان ، این که شخص در همه عمر سالم بماند و هیچ گاه بیمار نشود، از دیدگاه روایات رسیده از معصومان ، پدیده اى نکوهیده است .
پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) در این باره مى فرماید:
کفى بالسلامة داء.(232) درد همین بس که (هماره ) سلامت باشد.
همچنین در حدیث دیگرى این گونه آمده است :
ان الله یبغض العفریة النفریة الذى لم یرزاء فى جسمه ولا ماله .(233)
خداوند، آن بد نهاد بد کردارى را که به هیچ بلایى در تن و دارایى خویش ‍ گرفتار نمى آید، دوست ندارد.
البته باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که مطلق بیمارى ، همانند مطلق تن درستى ، داراى آثار تربیتى مثبتى در انسان نیست . از همین رو، موسى (علیه السلام ) در دعاى خویش از خداوند، طلب مى کرد:
یا رب ! لا مرض یضنینى ولا صحة تنسینى ، ولکن بین ذلک ، اءمرض تارة فاءشکرک ، واءصح تارة فاءشکرک .(234)
خداوندا! نه آن بیمارى اى که مرا زمین گیر کند و نه آن تن درستى اى که به فراموشى (تو) در افکند، بلکه حالتى میانه (مى خواهم )؛ گاه بیمار شوم تا پس از آن شکر تو گویم و گاه تن درست باشم تا سپاس تو بگزارم .
از داود نبى (علیه السلام ) نیز نقل شده است که در دعاى خویش چنین مى گفت :
اللهم لا صحة تطغینى ولا مرضا یضنینى ولکن بین ذینک .(235)
خداوندا! نه تن درستى اى مى خواهم که به طغیانم کشاند و نه بیمارى اى که زمینگیرم سازد؛ بلکه حالتى میان این دو را خواهانم .
امیر مؤ منان نیز چنین دعا مى کرد:
اللهم انى اءعوذ بک ... من سقم یشغلنى ، ومن صحة تلهینى .(236)
خداوندا! به تو پناه مى برم ... از ناتن درستى اى که به خویش مشغولم دارد و از تن درستى اى که به بازى ام سرگرم سازد.

  • سعید !!!

تربیت

احادیث پزشکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی