طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

مقدمه ای بر احادیث پزشکی!!

سه شنبه, ۹ مهر ۱۳۹۲، ۰۷:۳۱ ب.ظ

در حوزه علوم بشرى ، پزشکى ، سرآمد همه دانش هاست ؛ چرا که فلسفه سایر علوم ، بهره ورى انسان از مواهب زندگى است و این هدف ، جز در پرتو سلامت جسم و جان ، میسر نیست . از این رو، امام باقر (علیه السلام ) مى فرماید:
واعلم اءنه لا علم کطلب السلامة ، ولا سلامة کسلامة القلب .


بدان که نه هیچ دانشى چون جستن سلامت است و نه هیچ سلامتى چون سلامت دل .
این سخن ، به روشنى نشان مى دهد که از نگاه اسلام ، طب روان ، ارجمندتر از طب تن ، و طب تن ، ارزشمندتر از سایر علوم است . این حدیث نبوى نیز بدین معنا اشاره دارد که مى فرماید:
العلم علمان : علم الادیان و علم الاءبدان .
دانش بر دو گونه است : دانش دین ها و دانش بدن ها.
طبابت ، کار خداوند است.
قرآن کریم ، از ابراهیم خلیل (علیه السلام ) نقل مى کند که فرمود:.....

واذا مرضت فهو یشفین .


و چون بیمار شوم ، او (خداوند) شفایم مى دهد.
این سخن ، بدین معنا است که طبابت ، کار خداوند متعال است و طبیب واقعى اوست .
خداوند است که خواص درمانى را در داروها نهاد و در نظام آفرینش ، براى هر دردى دارویى آفرید و به انسان ، استعداد شناخت دردها و داروها و چگونگى درمان آنها را عنایت کرد و بدین سان ، او را مظهر نام هاى ((طبیب )) و ((شافى )) خود، قرار داد، چنان که پیامبران الهى نیز (براى درمان بیمارى هاى جان ) مظهر این نام هاى مقدس هستند. امام على (علیه السلام )، در توصیف پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى فرماید:
طبیب دوار بطبه ، قد اءحکم مراهمه ، واءحمى مواسمه ، یضع ذلک حیث الحاجة الیه ، من قلوب عمى ، وآذان صم ، واءلسنة بکم . متتبع بدوائه مواضع الغفلة ، ومواطن الحیرة .
طبیبى بود که طبابت را بر بالین بیماران مى برد، مرهم را درست بر جایى که باید، مى نهاد و آن جا که بایسته بود، داغ مى نشاند. او این همه را بدان جا مى رساند که نیازمندش بود: دل هاى بى فروغ ، گوش هاى ناشنوا و زبان هاى ناگویا. با درمان خویش ، منزلگاه هاى بى خبرى و جایگاه هاى سرگشتگى انسان را مى جست .
بنابراین ، از نگاه اسلام ، طبیب و دارو خواه براى روح (جان / روان )، و خواه براى تن (بدن / جسم )، تنها نقش یک واسطه را در نظام حکیمانه آفرینش ‍ ایفا مى کنند و درمان کننده ، فقط خداوند متعال است .
دانش نامه احادیث طبى
هر چند نظر لغت و متون اسلامى ، ((طب ))، شامل درمان بیمارى هاى جسم و جان است و درمان کنندگان جسم هم مانند درمان کننده جان ، مظهر اسماى حسناى الهى هستند، و افزون بر این ، ((طب تن )) و ((طب روان ))، ارتباط بسیار نزدیکى با هم دارند (به گونه اى با تدبیر روانى مى توان شمارى از بیمارى هاى جسمانى را علاج کرد و به عکس ، با درمان جسمانى ، پاره اى از بیمارى هاى روانى را مى توان درمان نمود)؛ اما طب تن و طب جان ، در نوشتارهاى اسلامى دو موضوع مستقل اند. ((طب روان ))، موضوع علم اخلاق است و اصطلاحا به آن طب اطلاق نمى شود. بنابراین ، دانش نامه احادیث طبى ، تنها احادیثى را در خود جاى داده است که در آنها بهداشت و یا درمان بیمارى هاى جسمى مطرح شده است .
پیش آشنایى با متن این احادیث ، لازم است در سه فصل ، مطالب زیر توضیح داده شود:
1 - جایگاه طب در قوانین اسلامى ؛
2 - ارزیابى کلى احادیث طبى ؛
3 - مراحل تحقیق و تدوین دانش نامه احادیث طبى .
1 - جایگاه طب در قوانین اسلام
فلسفه احکام و قوانین اسلامى ، تکامل مادى و معنوى جامعه انسانى است . از نگاه اسلام ، بزرگ ترین نعمت الهى ، سلامت جسم و بزرگ تر از آن ، سلامت جان است . همچنین ، خطرناک ترین بلاها، بیمارى جسم و خطرناک تر از آن ، بیمارى جان است . متن سخن امام على (علیه السلام ) در این باره چنین است :
ان من البلاء الفاقة ، واءشد من ذلک مرض البدن ، واءشد من ذلک مرض ‍ القلب ، وان من النعم سعة المال ، واءفضل من ذلک صحة البدن ، واءفضل من ذلک تقوى القلوب .


یکى از گرفتارى ها تنگ دستى است . سخت تر از آن ، ناتن درستى است و سخت تر از آن هم بیمارى دل ؛ و یکى از نعمت ها توانمندى مالى است و برتر از آن ، تن درستى است و بهتر از آن نیز تقواى دل ها.
مسئله این است که اگر بیمارى ، خطرناک ترین بلا و سلامت ، بزرگ ترین نعمت است ، اسلام که تکامل و سعادت انسان را هدف خود قرار داده ، براى مبارزه با بیمارى ها و تاءمین سلامت جامعه چه برنامه اى دارد؟ و به دیگر سخن ، طب در احکام و قوانین اسلامى چه جایگاهى دارد؟
جایگاه طب پیشگیرى در اسلام
بررسى متون اسلامى به روشنى نشان مى دهد که یکى از اهداف اصلى و حکمت هاى مهم احکام و مقررات اسلامى ، طب پیشگیرانه ، از طریق پیشگیرى از بیمارى ها و تاءمین سلامت انسان است . خداوند متعال ، تصریح مى کند که قرآن و برنامه هاى نورانى و حیاتبخش آن ، جامعه بشر را به راه هاى تاءمین سلامت ، رهنمون مى گردد:
یهدى به الله من اتبع رضونه سبل السلم .


خداوند، هر که را از خشنودى او پیروى کند، به وسیله آن (کتاب ) به راه هاى سلامت ، رهنمون مى شود.
و بدین سان ، انسان مى تواند با پیوند با خدا و برنامه هایى که او براى زندگى بشر ارائه کرده ، به بزرگ ترین نعمت هاى الهى دست یابد و نه تنها آخرت ، بلکه سلامت و سعادت و خوش بختى دنیاى خود را نیز تاءمین نماید:
من کان یرید ثواب الدنیا فعند الله ثواب الدنیا والاخرة .
هر کس پاداش دنیا مى خواهد، (بداند که ) پاداش دنیا و آخرت ، نزد خداست .
بر این پایه ، در اسلام ، آنچه براى سلامت جسم و یا جان خطرناک و زیانبار است ، حرام یا مکروه است و آنچه براى سلامت انسان ، لازم و مفید است ، واجب یا مستحب ، و آنچه سود و یا زیانى براى جسم و یا جان ندارد، مباح شناخته شده است . این بدان معناست که طب پیشگیرى در متن مقررات و احکام پنجگانه اسلام ، تنیده شده و اجراى کامل و دقیق قوانین الهى در زندگى ، سلامت جسم و جان انسان را به همراه دارد.
امام رضا (علیه السلام ) درباره حکمت مقررات الهى که بر انسان حلال و یا حرام شده است مى فرماید:
انا وجدنا کل ما اءحل الله - تبارک وتعالى - ففیه صلاح العباد وبقاؤ هم ، ولهم الیه الحاجة التى لا یستغنون عنها، ووجدنا المحرم من الاءشیاء لا حاجة بالعباد الیه و وجدناه مفسدا داعیا للفناء والهلاک .


ما مى بینیم هر آنچه که خداوند - تبارک و تعالى - حلال کرده ، در آن ، صلاح و بقاى بندگان است و بدان نیازى گریز ناپذیر دارند، و مى بینیم همه آنچه که حرام شده است ، بندگان ، بدان نیازى ندارند و مى بینیم که همه ، موجب تباهى و زمینه نابودى اند.
در این سخن ، امام تصریح مى فرماید که آنچه در مقررات الهى در زمینه هاى مختلف (مانند: خوردن ، آشامیدن ، ازدواج و...)، حلال شمرده شده ، امورى است که مردم براى تاءمین سلامت ، رفاه و آسایش خود، بدان نیاز دارند و مصالح زندگى و بقاى آنها وابسته به آن است و به عکس ، آنچه تحریم شده ، امورى است که نه تنها مورد نیاز مردم نیست ، بلکه به زیان سلامت و آسایش آنان و موجب هلاکت آنهاست .

  • سعید !!!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی