طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

احادیث پزشکی

يكشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۲، ۰۷:۳۵ ب.ظ

مبداء علم طب
برخى از دانشمندان بر این باورند که علم طب ، مبداءى الهى دارد و متکى به وحى است .اندیشمند و محقق بزرگوار شیخ مفید رحمة الله در این باره چنین مى فرماید:
طب ، (دانشى ) است درست که آگاهى از آن ، امرى ثابت است و راه.....

 دسترس بدان نیز وحى است . آگاهان به این دانش ، آن را تنها از پیامبران بهره گرفته اند؛ چه آن که نه براى آگاهى یافتن از حقیقت بیمارى ، جز به کمک سمع (ادله نقلى )، راهى هست ، و نه براى آگاه شدن به درمان ، راهى جز توفیق . بدین سان ، ثابت مى شود که یگانه راه این آگاهى ، شنیدن از همان خدایى است که به همه نهفته ها آگاه است .
به نظر مى رسد نیاز انسان هاى نخستین ، ایجاب مى کرد که ((وحى ))، برخى از دانش هاى تجربى ضرورى براى زندگى را در اختیار آنان قرار دهد. مؤ ید این نظریه ، مطلبى است که سید بن طاووس نقل کرده است :
ان الله - تبارک وتعالى - اءهبط آدم من الجنة ، وعرفه علم کل شى ء، فکان مما عرفه النجوم والطب .
خداوند، آدم را از بهشت ، فرو آورد و او را از آگاهى به همه چیز، برخوردار ساخت . نجوم و پزشکى ، از جمله چیزهایى بود که خداوند، وى را از آنها آگاه کرد.
بنابراین ، مى توان گفت که سرآغاز علم طب ، آموزه هاى وحى بوده ؛ اما تجربه دانشمندان نیز بدان افزوده شده و تدریجا این دانش ، گسترده تر شده و مى شود؛ لیکن این ادعا که وحى ، تنها راه رسیدن به این دانش است ، علاوه بر این که متکى بر برهان عقلى و یا شرعى نیست ، بطلان آن به وسیله تجربه ثابت شده است و آنچه از مرحوم شیخ مفید نقل شده که راه رسیدن به دانش طب ، ((السمع عن العالم بالخفیات )) است ، اگر مقصود، از یکى راههاى رسیدن به این دانش باشد، صحیح است ؛ و گرنه نمى تواند صحیح باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی