طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

دین وحرفه پزشکی!!

سه شنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۲ ق.ظ

دین و حرفه پزشکى
هر چند طب پیشگیرى ، چنان که توضیح دادیم ، در متن مقررات دینى مورد توجه بوده و پیشوایان دینى ، از دانش پزشکى برخوردار بوده اند؛ اما فلسفه دین ، ورود در حرفه پزشکى نبوده است و از این رو، در روایات اسلامى ، علم دین ، قسیم علم طب است .
همچنین اهل بیت (علیهم السلام ) به عنوان .....

یک حرفه ، وارد مسائل پزشکى نشده اند. جدا کردن فقه (دین شناسى ) از طب (پزشکى ) و حرفه فقیهان از کار طبیبان نیز شاهد دیگرى براى جدا بودن حوزه دین و حوزه علم طب است .
بنابراین ، ورود پیشوایان دین در مسائل پزشکى ، مانند ورود آنان به سایر علوم ، به صورت موردى و گاه به عنوان کرامت و اعجاز بوده ، نه به صورت دائم و بدان نحو که مردم به دیگر پزشکان ، مراجعه مى کنند. بدیهى است که اگر مردم ، اهتمام مى ورزیدند و از دانش سرشار اهل بیت (علیهم السلام ) بهره مى جستند و به صورت متقن ، آثار علمى آنان را ثبت و ضبط مى کردند، امروز، ذخایر علمى و فرهنگى عظیمى در رشته هاى مختلف دانش ، در اختیار بشر بود؛ اما متاءسفانه ، جایگاه علمى اهل بیت (علیهم السلام ) شناخته نشد و آنچه از آنان به یادگار ماند نیز از نیرنگ سیاست بازان و دروغ پردان ، مصون نماند، به گونه اى که اکنون ، دستیابى به میراث علمى آنان ، نیاز به تلاش هاى فراوان دارد.
با عنایت به آنچه گفتیم ، اینک به ارزشیابى احادیثى که از اهل بیت (علیهم السلام ) درباره مسائل پزشکى به ما رسیده مى پردیم .
ارزیابى احادیث طبى از نگاه شیخ صدوق
بزرگ محدثان شیعه ، محمد بن على بن بابویه قمى ، معروف به صدوق رحمة الله احادیث طبى را به گونه اى ارزیابى مى کند که در موارد خاص ، نمى توان به آنها اعتماد کرد. وى مى نویسد:
عقیده ما درباره اخبار و احادیثى که درباره طب رسیده ، آن است که این احادیث ، بر چند گونه اند:
- برخى از آنها با نظر به آب و هواى مکه و مدینه گفته شده اند و به کار بستن آنها در دیگر شرایط آب و هوایى ، درست نیست ؛
- در برخى از آنها، معصوم (علیه السلام ) بر پایه آنچه از حال و طبع سؤ ال کننده مى دانسته ، پاسخ داده و از همان موضع ، فراتر نرفته است ؛ چه این که امام ، بیش از آن شخص به طبع وى آگاهى داشته است ؛
- برخى از آنها را مخالفان ، با هدف زشت نمایاندن چهره مذهب در نگاه مردم در میان احادیث گنجانده اند؛
- در برخى از آنها، سهوى از راوى حدیث ، سر زده است ؛
- در برخى از آنها بخشى از حدیث حفظ شده و بخشى دیگر از آن ، فراموش شده است ؛
اما آنچه درباره عسل روایت شده که درمان هر دردى است ، روایتى است صحیح و معنایش نیز این است که عسل ، شفاى هر بیمارى اى است که از برودت طبع برخیزد. آنچه نیز درباره استنجا به آب سرد براى مبتلایان به بواسیر رسیده ، در موردى است که بواسیر شخص ، از حرارت طبع ، سرچشمه گرفته باشد.
آنچه هم در مورد بادنجان و درمانگر بودن آن روایت شده ، ناظر به هنگام رسیدن خرما و در مورد کسانى است که خرما مى خورند، نه ناظر به دیگر اوقات .
در نهایت باید گفت : آنچه در مورد درمان درست بیمارى امامان (علیهم السلام ) رسیده ، مضمون آیات و سوره هاى قرآن و یا دعاهایى است که به حکم سندهاى قوى و طرق صحیحى که به واسطه آنها به ما رسیده اند، پذیرفته خواهند شد.
بر اساس این ارزیابى ، تنها بخشى از احادیث طبى را مى توان در اختیار افراد خاصى که آن احادیث مربوط به آنهاست ، قرار داد و سایر احادیث طبى را باید کنار گذاشت و تنها احادیثى که مى توانند در اختیار عموم مردم قرار گیرند، احادیث صحیحى است که مردم را به درمان از طریق دعا و استشفا به آیات قرآن ، دعوت کرده اند.
به نظر مى رسد که هر چند سخن شیخ صدوق رحمة الله از نظر اصولى صحیح است ، چون غالبا احادیث طبى ، فاقد سندند و زمینه جعل در آنها به طور جدى وجود دارد؛ لیکن حاصل این گونه ارزیابى ، بى بهره شدن مردم از بخشى از ذخایر علمى اهل بیت (علیهم السلام ) خواهد بود؛ زیرا ضعف سند، بى تردید، نشانه عدم صدور حدیث نیست ، چنان که درستى سند، نمى تواند دلیل صدور قطعى آن باشد. از سوى دیگر، قضاوت درباره این که شمارى از درمان هایى که در احادیث آمده ، ویژه افراد خاص است نیز، کار آسانى نیست .

  • سعید !!!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی