طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

نکات تغذیه ای (12)

شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۲، ۰۸:۳۶ ب.ظ

بالنگ 
ابـراهـیـم جـعـفـرى مـى گـویـد: امام صادق (ع ) فرمود: اطباى شما راجع به بالنگ چه دستورى به شما مى دهند؟ عرض کردم به ما امر مى کنند که پیش از غذا بالنگ بخوریم . آن حضرت فرمود: و من شما را امر مى کنم که بعد از غذا بالنگ بخورید.
بالنگ را بعد از غذا بخورید، زیرا خاندان پیغمبر (ص ) این کار را مى کنند.

امام صادق (ع )
نان خشک و برشته بالنگ را هضم مى کند.
امام رضا (ع )
ابـى بـصـیـر مـى گـویـد: مـهـمـانـى بـر مـن وارد شـد و از مـن بـالنـگ و عـسـل خـواست . براى او فراهم کردم و خورد و من هم با او خوردم . بعد خدمت امام صادق (ع ) رسیدم و دیدم سفره غذا جلو آن حضرت گسترده است .. آن بزرگوار به من فرمود: نزدیک بـیـا و بـخـور. عـرض ‍ کـردم پـیـش از آن کـه خـدمـت شـمـا بـرسـم ، بـالنـگ و عسل خورده ام و احساس سنگینى مى کنم ، چون زیاد خورده ام . حضرت به خدمتکارش فرمود: نزد کنیز برو و بگو یک تکه از نان خشکى که در تنور قرمز مى کنى براى ما بفرست . غـلام رفـت و از نـان خـشـک آورد. حـضرت به من فرمود: اى ابى بصیر ! از این نان خشک و برشته بخور، زیرا بالنگ را هضم مى کند. من از آن خوردم و بلند شدم گویى هیچ چیزى نخورده بودم .
یـکـى از اصـحـاب مـى گوید به حضرت رضا (ع ) عرض کردم مردم چنین مى پندارند که بـالنـگ در حـال گرسنگى و قبل از غذا بهترین خوراک است . حضرت فرمود: اگر پیش از غذا خوب باشد بعد از غذا بهتر و نیکوتر است .
پیغمبر اکرم (ص ) علاقه داشت که به بالنگ سبز و سیب سرخ نگاه کند.
حضرت رضا (ع )
بالنگ که به آن ترنج نیز مى گویند، میوه اى لطیف و اشتها آور و صفرا آور است و مانع از ریـخـتـن صـفـرا بـه مـعـده مـى شـود، به همین جهت در درمان یرقان (زردى ) و اسهالهاى صفراوى و کبدى بسیار مفید است .
از بـالنگ بعنوان تقویت کننده معده و کبد استفاده مى شود. بالنگ رفع کننده تشنگى نیز هست .
  • سعید !!!

بالنگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی