طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

خواب و بیدارى‏

سه شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۳۷ ب.ظ

 قبلا در زمینه ‏هاى خواب سنگین، خواب سبک، بیدارى و بی خوابى بیاناتى کردیم و گفتیم که در حالات معینى براى پدید آمدن و از بین رفتن آنها چه باید کرد. این بحث را در طب جزئى باز ادامه خواهیم داد. در اینجا فقط بنکات زیر اکتفا مى‏ کنیم:

اگر خواب به اعتدال باشد اعمال نیروى طبیعى بخوبى انجام مى‏ گیرد، نیروى روانى مى‏ آساید و بر گوهرش مى‏ افزاید. حتى مى ‏توان گفت از آنجا که خواب سستى‏ آور است نمى‏ گذارد روح- هر روحى که باشد- بگدازد. باین جهت طعامى که در حال هضم شدن است بهتر (در خواب) هضم مى ‏شود و ناتوانى‏ هائى که بر اثر انواع تحلیل ‏رفتگى ‏ها به انسان دست داده است تلافى مى‏ گردد. تحلیل‏رفتگى ‏ها چه بر اثر خستگى و چه بر اثر جماع و یا خشم و غیره باشد جبران مى‏ گردند.

اگر خواب معتدل با اعتدال کمى و کیفى خلط ها برخورد کند، ترى‏ بخش و گرم ‏کننده است و براى پیران بسیار سودمند مى ‏باشد زیرا نمناکى را حفظ و ترمزاجى را بحال خود نگه مى ‏دارد. هم ازاین ‏روست که جالینوس فرموده است: «هر شب یک عدد کاهوى کوچک معطر مى‏ خورده است». کاهو خواب ‏آور است و معطر کردن آن براى از بین بردن سردمزاجى کاهو است. جالینوس مى‏ فرماید: «از روزى که این کار را مى ‏کنم زیاد مى‏ خوابم». منظورش این بوده است که اکنون من پیر هستم و نم بخشیدن خواب براى من خوب است. در حقیقت توصیه جالینوس براى کسانى که خواب از آنها گریزان است بهترین علاج است و اگر بعد از هضم کامل غذا استحمام کنند و آب گرم زیاد بر سر بریزند، بهترین کمکى باین علاج خواهند کرد. لیکن چاره بی خوابى را که موثرتر از روش نامبرده باشد در بحث معالجات ذکر خواهیم کرد.

نظرات  (۱)

سلام

بالاخره ی مطلب قابل فهم یافت شد

تشکر

پاسخ:
سلام 
شکر خدا که متوجه شدید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی