طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

گرمى‏ بخش‏ها

جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۴۳ ق.ظ

گرمى‏ بخش‏ هاى تن آدمى ازاین ‏قرارند:

1- غذاهائى که از لحاظ مقدار در حد اعتدال هستند.

2- حرکات معتدل. وزش معتدل نیز در رده حرکات معتدل قرار دارد.

3- ماساژ (دلک) در حد اعتدال و دور از افراط.

4- مالش دادن بوسیله دست (غمز) در حد اعتدال.

5- حجامت گرفتن بدون نیشتر زدن و شکاف دادن پوست. حجامتى که با نیشتر همراه است به بدن سردى مى ‏دهد، زیرا بدن به تخلیه خون گرفتار مى‏ شود.

6- جنبش حتى اگر خارج از اعتدال باشد ولى نه در حد افراط و تفریط، باز گرمى‏ بخش است.

7- غذاى گرم.

8- داروى گرم.

9- استحمام در حد اعتدال. این را قبلا دانستى که هواى حمام گرمادهنده است.

10- حرفه ‏اى که انجام آن با ایجاد حرارت در بدن توام است.

11- تماس بدن با گرم ‏کننده‏ هاى معتدل مانند هوا و ضماد و مرهم که بر بدن گذاشته مى ‏شود.

12- خواب و بیدارى در حد اعتدال و بر طبق شروطى که در مبحث خواب و بیدارى بیان شده است.

13- حالت خشم چه در حد کم و چه زیاد فرقى نمى ‏کند.

14- غم و اندوه که خیلى بیشتر از حد نباشد، زیرا اگر اندوه به حد افراط باشد سردى ببار مى ‏آورد.

15- شادى و نشاط در حد اعتدال.

16- عفونت، از انواعى که گرمى غیر طبیعى پدید مى‏ آورد. کنش این گرمى بیگانه تنها گرمى دادن است و این گرمى احراق یا سوزاندن نیست. در حقیقت گرمائى وجود دارد که با احراق همراه نیست. بسیار اتفاق مى‏ افتد که گرمى ایجاد مى‏ شود، بدون اینکه عفونتى در کار باشد و ممکن است گرمى‏ دهنده قبل از عفونت موجود باشد، زیرا بسیار پیش مى‏ آید که بعد از آنکه عامل گرمى ‏دهنده خارجى رفع مى ‏شود، تعفن موجب مى‏ گردد نوعى گرمى خارجى باقى بماند. این باقیمانده در ماده تر مشتعل مى‏ شود و رطوبت آن را تغییر مى ‏دهد، بگونه ‏اى که آن رطوبت موجود با گوهر مزاج اندام حامل آن رطوبت سازگار نیست، بدون اینکه آن را به مزاجى دیگر از مزاج‏ هاى طبیعى بازگرداند. منظور از گرمى بدون احراق که بر اثر عفونت پیش مى‏ آید حرارتى است که گرماى تر را از مزاجى به مزاج دیگر تغییر مى ‏دهد و آن را نمى‏ توان ایجاد تعفن گفت بلکه در واقع هضم است. لیکن احراق (سوزاندن) آن است که گوهر تر را از گوهر خشک جدا سازد، به‏ طورى‏ که گوهر تر بالا رود و گوهر خشک فرونشیند. لیکن گرم کردن بطور ساده عبارت از آن است که همه رطوبت‏ ها بر مزاج طبیعى نوع خود باقى بمانند ولى گرم ‏تر شوند.

17- تراکم در سطح بدن که موجب تجمع و توقف بخار مى ‏شود.

18- تخلخل در درون بدن که موجب گسترش بخار در بدن مى ‏گردد.

لیکن جالینوس مجموعه عوامل گرمى ‏دهنده را در پنج بخش خلاصه کرده است بقرار زیر:

الف- جنبش، نه در حد افراط ب- تماس با گرمى ‏بخش‏ ها نه در حد افراط ج- تناول مواد گرم د- تراکم (غلظت) ه- عفونت.

نظرات  (۲)

سلام

دمتون گرم

شاعر میگه:

 بیرون ز تو نیست انچه در عالم هست

از خود بطلب هر انچه خواهی که تویی....

پاسخ:
سلام متشکر

احسنها اکذبها!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی