طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

ارکان اربعه چیست؟

پنجشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۵:۲۵ ب.ظ

 ارکان:

و آن شامل یک فصل است.

ارکان‏(عناصر) نوعى اجسام ساده هستند که اجزاى اولیه تن آدمى و موجودات دیگر را تشکیل مى‏ دهند. عناصر هرگز به اجزائى که از لحاظ ظاهر (شکل) مختلف هستند تقسیم نمى ‏شوند. عنصرها بخش‏ هائى از آمیزه‏ ها هستند و از آمیزش عنصرها با همدیگر، انواع موجودات که از لحاظ صورت گوناگون هستند بوجود مى‏ آیند.

طبیب طبیعت‏ شناس باید بداند که عناصر چهار قسم ‏اند و بیشتر نیستند. از این عناصر دو عنصر سبک و دو عنصر دیگر سنگین هستند. عناصر سبک عبارتند از آتش و هوا و عناصر سنگین عبارتند از آب و خاک.

خاک: جسمى است ساده و داراى سنگینى مطلق. موضع طبیعى خاک در مرکز سایر عناصر است و به لحاظ سرشت طبیعى خود، در مرکز عناصر ثابت و ساکن است. هرچه از عناصر غیر خاک است بسوى آن حرکت مى‏ کند. مزاج خاک سرد و خشک است، یعنى چنانچه علتى بیرونى آن را تغییر ندهد، سردى محسوس و خشکى از آن پدید مى ‏آید. وجود خاک (مزاج خاکى) در موجودات جهت بهم‏ پیوستگى و پایدارى و نگهدارى هیئت‏ ها (اشکال) است.

آب: جسمى است ساده و داراى سنگینى زیاد، جاى طبیعى آن موضعى است که خاک را در بر مى‏ گیرد (در اطراف خاک است)، ولى بوسیله هوا دربرگرفته مى‏ شود، البته اگر آب و هوا به حالت سرشتى خود باقى بمانند. مزاج آب سرد و تر است و سردى و ترى جزئى از خوى سرشتى آن است. چون آب به کوچکترین علتى حباب مى‏ شود، چه‏ بسا زود از هم پاشیده گردد و باز به هم پیوندد. آب هر شکلى را به خود مى‏ گیرد ولى آن را حفظ نمى‏ کند. وجود آب در موجودات براى ایجاد نرمى در اشکالى است که به شکل‏ گیرى، طرح ‏ریزى و راست و هموار شدن نیازمند هستند.ترى (نم) اگرچه به آسانى هیئت ‏هاى شکلى را از دست مى‏ دهد، لیکن آنها را مجددا به سهولت مى ‏پذیرد، که خشکى برعکس، هیئت‏ هاى شکلى را به دشوارى مى ‏پذیرد و لیکن بدشوارى نیز از آن دست برمى‏ دارد. هر اندازه که خشک با تر عجین مى ‏شود، خشک از تر کشیدگى (نرمى) و شکل ‏گیرى آسان را مى ‏گیرد و تر از خشک، راست شدن و قوام خود را که گرفته حفظ مى‏ کند. تر نمى‏ گذارد خشک از هم بپاشد و خشک نمى‏ گذارد تر سیلان کند.

هوا: جسمى است ساده و داراى سبکى زیاد. موضع طبیعى آن بالاتر از آب و پائین ‏تر از آتش است. مزاج هوا چنانکه جاى طبیعى آن نشان مى ‏دهد گرم و تر است. وجود هوا در موجودات براى نفوذ، نرم کردن، سبک گردانیدن و سهولت بلند کردن آنهاست.

آتش: جسمى است ساده و داراى سبکى مطلق. موضع طبیعى آن بالاتر از همه عناصر است و در سطح مقعر آسمانى که هستى و نیستى در آنجا پایان مى ‏یابد جاى گرفته است. مزاج آتش گرم و خشک است و وجود آن در میان موجودات براى پختن و نرم کردن و آمیختن و در خود نفوذ دادن گوهر هوائى است که بتواند سردى دو عنصر سنگین و سرد را بشکند و این درهم شکستن سردى دو عنصر سرد به این منظور است که از حالت عنصرى به حالت مزاجى بازآیند. آب و خاک که سنگین‏ ترند، در پیدایش اندام ‏ها و ثبات آنها مددکارترند. آتش و هوا که دو عنصر سبک ‏ترند، در پیدایش و جنبش روان‏ ها و جنبش اندام ‏ها مؤثرترند، گرچه جنبنده نخستین به دستور ایزد توانا همانا جان (نفس)[1] آدمى است. عناصر همین ‏ها بودند که ذکر کردیم.


[1] نفس جوهرى است که ذاتا مستقل و در فعل نیاز به ماده دارد و متعلق به اجساد و اجسام است و سرانجام جوهرى است مستقل قائم به ذات خود که تعلق تدبیرى به ابدان دارد و یا جوهرى است غیر مائت و در تصرف و تدبیر نیاز به جوهر روحانى دیگر دارد که- روحانیت آن از نفس کمتر باشد و آن واسطه روح حیوانى است که آنهم واسطه دارد که قلب است.

( کتاب اسفار اربعه، تألیف ملا صدرا، جلد چهارم، صفحه 55).

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی