طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

طبابت

گر طبیبانه بیایی به سر بالینم ///// به دو عالم ندهم لذت بیماری را

مشخصات بلاگ

در عصر حاضر سه مکتب طبی به طور عمده نفس می کشند:
طب قدیم!
طب جدید!
طب تلفیقی!
اکثر مطالبی که به اسم طب سنتی و طب قدیم در جامعه تبیین می شود در واقع طب تلفیقی هست!!!
اما بنده در اینجا فقط و فقط قصد دارم به ترویج طب قدیم که پایه ای وحیانی دارد بپردازم.
باشد که مقبول افتد!

آخرین نظرات
نویسندگان

معالجه گرم مزاجان

سه شنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۳۱ ب.ظ

مى‏ گوئیم: کسى که حرارت مزاجش از اعتدال دور شده است چنانچه خشکى و رطوبت تن وى معتدل باشد، معلوم مى شود که حرارت بمقدار کم از اعتدال خارج شده است نه بافراط که در آن صورت مزاج خشک مى ‏شد. اگر گرمى مزاج با خشکى همراه باشد ممکن است مدت زیادى بحال خود بماند. اگر گرمى با رطوبت همراه باشد، دوام آن طول نمى‏ کشد.

گاهى رطوبت بر حرارت چیره مى‏ شود و آن را خاموش مى ‏سازد و گاهى حرارت بر رطوبت غالب مى‏ گردد و آن را مى‏ خشکاند. اگر رطوبت بر حرارت چیره گردد صاحب مزاج در اواخر سال‏هاى جوانى به حالت سلامت برمی گردد و رطوبت و حرارتش برابر مى‏ شوند؛ وقتى از جوانى گذشت و رو به سوى پیرى نهاد رطوبت غیر طبیعى زیاد مى ‏شود و حرارت کاهش مى ‏یابد.

پس مى‏گوئیم: علاج گرم‏ مزاجان دو راه دارد:

نخست اینکه آنها را بحالت اعتدال بازگردانیم. دوم اینکه به همان حال که هستند، سلامتشان نگهداریم.

در حالت نخست فقط کسانى مى ‏توانند بحالت اعتدال بازگردند که بسیار آرام و بردبار و متحمل باشند و در معالجه‏ اى که باید بتدریج صورت گیرد و مدت زیادى طول مى ‏کشد دوام یابند و شتاب نکنند. در حالت دوم این امکان وجود دارد که آنها را بوسیله تغذیه هماهنگ و مناسب با مزاج‏شان در سلامتى که دارند باقى گذاریم.

کسانى که گرم ‏مزاجند و رطوبت و خشکى را به اعتدال دارند، در آغاز کار بیشتر از دیگران بحالت سلامت نزدیک بوده‏ اند، دندان و موى آنها زودتر روئیده است، زودتر زبان باز کرده ‏اند و سخن گفته‏ اند و زودتر راه رفته‏ اند. بعدها که حرارت از حد لازم بیشتر شده، خشکى افزایش یافته است، در آنها مزاجى سوزان پیدا شده است.

در بسیارى اشخاص که زهره زیاد ایجاد مى ‏شود برنامه معالجه در اولین مرحله عمرهمان چاره و برنامه معتدل مزاجان است. اگر از اولین مرحله انتقال یافتند، چاره آنها چاره کسانى است که براى دفع ادرار و تخلیه زهره اقدام مى‏ کنند و مى‏ خواهند از همان راه مواد دفعى یعنى بطریقه قى و اسهال آنها را دفع کنند. و اگر طبیعت براى تخلیه خلط رهنمون نباشد از طرق نامعلوم دیگرى به آن کمک مى‏رسد. عمل قى با نوشیدن آب گرم زیاد، آب گرم ساده  انجام‏ پذیر است. تصفیه مزاج بوسیله داروهائى مانند بنفشه پرورده و تمر هند و شیرخشت و ترنجبین حاصل مى ‏شود.

در اشخاص گرم ‏مزاج باید ورزش سبک و غذا داراى کیموس خوب (سهل الهضم) باشد. این اشخاص ممکن است روزانه به سه بار استحمام نیاز داشته باشند. چنین کسانى باید از هر غذائى که گرمى ‏آور است دورى جویند. اگر بر اثر شست‏ وشوى بعد از غذا دچار کشیدگى و یا بندآمدگى در طرف کبد و شکم نشوند از شست ‏وشوى روى برنگردانند. لیکن اگر چنین حالتى رخ داد علاج آن با بازکننده ‏هائى مانند: افسنطین خیس شده، دواء الصبر، انیسون، بادام تلخ و اسکنجبین است و باید بعد از غذا خوردن از شست ‏وشو خوددارى کنند و بین هضم طعام اول و شروع وعده دوم طعام یعنى بین دو وعده غذا مدتى مهلت بدهند.

مقصود این است که بعد از بیدار شدن از خواب بامداد تا شست ‏وشو مهلتى باشد و باید همواره خود را با روغن اندوده کنند و آب سرد براى آنها نافع است.

صاحبان مزاج خشک در آغاز کار به همه این چاره‏ جوئى‏ ها سزاوارترند.

دارندگان مزاج گرم و تر از آنجا که براى تعفن و ریزش مواد به سوى اندام‏ها آمادگى دارند باید ورزش‏شان بسیار گدازنده و نرم باشد تا گرم نشوند. باید از حرکاتى که جوش‏هائى در اخلاط ایجاد مى ‏کنند پرهیز کنند. اکثر کسانى که در این حالت مزاجى هستند اگر با ورزش بسیار خونگرفته ‏اند باید آن را کنار بگذارند و اگر ورزش مى‏ کنند بهتر است ورزش‏شان بعد از تخلیه باشد و قبل از طعام حمام کنند و کوشش کنند که تمام مواد زائد را کاهش دهند و وقتى به موسم بهار رسیدند رگ زدن و تخلیه را براى احتیاط فراموش نکنند.

نظرات  (۱)

سلام قبول باشه بسیار عالی تشکر

 اما بسیار مبهم.....

پاسخ:
سلام سلامت باشید
با تکرار خوندن از این دست متون،به امید خدا از ابهام هم خارج میشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی